Riva väggen mellan kök och hall

177 läst  4 svar

1. J
    Medlem Nivå 3
    Skall snart dra igång renovering av mitt kök. I samband med detta vill jag försöka få till en lite öppnare planlösning. Min hall är lite som en smal gång och den upplevs som ganska mörk. Jag tänkte därför riva hela väggen mellan köket och hallen. Se bild över planlösning. Jag är dock lite osäker om det kommer kännas konstigt att inte ha en definierad hall då den kommer lite gå ihop med köket. Någon som har någon input här? Ett alternativ är att bara riva halva väggen, den som vetter mot vardagsrummet. Jag gillar dock tanken av att riva hela och få det öppet och ljust. Men som sagt, svårt att se detta framför mig. Jag kommer också bredda ingången till vardagsrummet några centimeter. Tankar mottages tacksamt.

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Hej!
    Tänker du ta bort städskåp och kyl i köket?
    Annars är det ju inte någon idé att riva hela väggen, det räcker ju med att öppna upp så öppningen mellan hall och kök blir så bred som mellan skåpen, dvs cirka 1,5 meter.
    Samma vid vardagsrummet, det gör ju ingen nytta att riva väggen bredvid garderoben, om garderoben ändå skall vara kvar.
    Har haft en liknande lägenhet själv (från 1950-talet?) och det var skönt bara man fick undan alla onödiga dörrar.
    De hade det gott sedan nere i källarförrådet.

3. J
    Medlem Nivå 3
    Ja precis hela köket skall rivas och det kommer inte bli några överskåp alls på den sidan. Så lite därför jag tänkte att det kunde bli bra att riva hela väggen. Men som sagt svårt att se det framför mig. Då kommer man nästan direkt in i köket så att säga när man går in i lägenheten.

4. B
    Medlem · Nivå 17
    Klassiska sätt för att få mer ljus in i en mörk hall är glasdörrar, många överljus och sidoljus. Badrumsdörren kan ha frostat glas och överljus.

Det är bra att ha t.ex. en byrå och en spegel i hallen och för det behövs det väggar.

• Laddar…
  5. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Jag tror det blir bra, det är ju en vanlig lösning i nybyggda lägenheter.

Likaså att ta bort de där centimetrarna bredvid vardagsrumsdörren, även om det är lite så gör det stor skillnad.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: