Byggahus.se

Riva vägg

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag har precis köpt min första lägenhet, en liten, härlig etta på 26 kvadrat med kokvrå. Jag funderar dock på att riva väggen till kokvrån för att öppna upp och göra den större. Väggen består av lättbetongblock och det sitter idag en radiator på väggen som jag har tänkt att ta bort helt och hållet.

Det rödmarkerade är den vägg jag funderar på att riva:

Min första fråga är helt enkelt om hur mycket av detta jag kan göra själv. Att jag behöver en rörmockare för att dra om vattnet vet jag men hur ser det ut i övrigt? Räcker det med en slägga och en uthållig vän, behöver jag hyra verktyg för att göra det eller måste jag anlita en fackman för att ta hand om hela väggen?

Tacksam för svar!

2. J
    Medlem Nivå 15
    Är huset i övrigt byggt i betong? När är kåken ifrån, 50-70-tal kanske?

Den väggen bär med största sannolikhet inte någonting, utan är bara att riva. Fast nu har jag ju inte sett den i verkligheten, så jag tycker ändå att du ska låta någon kunnig kika på den innan du sätter släggan i den.

3. L
    Medlem Nivå 1
    Huset är från 50-talet någon gång. Jag har låtit en konsult kolla på väggen och enligt honom är den inte bärande.

Du tror alltså att jag kan klara av att ta ner väggen med hjälp av en slägga och en uthållig vän?

4. J
    Medlem Nivå 15
    Det klarar du absolut. Troligtvis behöver du också såga ett snitt för att få en rak och fin kant.

Och det kommer damma förresten.. Särskilt om du sågar.

5. L
    Medlem Nivå 1
    Damm är jag beredd på, som tur är har jag min nuvarande lägenhet kvar i en månad till så jag behöver inte bo där medan jag river. Jag antar att ett par andningsskydd kan vara en god investering innan rivandet börjar :)

Det enda jag tvekar lite om är elementet. Som det ser ut nu sitter det fast i väggen som jag vill riva. Det jag funderar på är om jag kan riva hela väggen och låta elementet stå på bänken inne i kokvrån eller om jag ska hugga fram rören så att en rörmockare kan dra om dem innan jag river resten av väggen. Vad säger ni?

6. L
    Medlem Nivå 1
    Vad är det förresten för såg man använder sig av om man ska såga i väggen?

7. J
    Medlem Nivå 15
    En tigersåg är det smidigaste i mitt tycke.

Det bästa är ju om du, det första du gör, kan hugga fram rören på det ställe de ska pluggas så rörisen kan fixa det. Sen är det ju bara att riva på.

8. L
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla hjälp! Jag ska försöka pussla ihop allt jobb i lägenheten under påskledigheten i nästnästa vecka.

9. M
    Medlem Nivå 7
    Innan du börjar mecka med detta så ta för säkerhets skull reda på vart avstängningskranen till värmeledningarna för just din lägenhet är.

Antar att du har skaffat bostadsrättstillägg till din hemförsäkring?

Om du har svårt att hitta en passande tigersåg skulle vinkelslip med lämplig skiva vara ett alternativ.

10. Marta
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Har lite erfarenhet av att riva väggar i lättbetong.
    Har använt tigersåg = dammigt, slägga = blir ett jävla oväsen plus att du ändå måste såga efteråt.

Fogsvans = Bästa verktyget att riva med.

Märk upp snittet där du vill riva väggen, märk på bägge sidorna.
    Såga efter strecket, låt någon stå på andra sidan väggen och kolla så att du är på linjen även där.

Använd tigersåg eller bågfil för att kapa eventuell armering.

I ditt fall, vad har du tänkt att göra med radiatorn efteråt? Plugga rören eller?
    Skulle nog låta en vvs'are kolla på det innan.

Mvh / Martin

• Laddar…
  11. Swetrot
    Medlem Nivå 11
    Innan du river så skall du prata med bostadsrättsföreningen att det är OK att riva väggen.

Elementet sitter lite dumt idag, men det fyller säkert en funktion på vintern när det är kallt. Kolla om det inte går att sätta upp det igen.

Väggen som du vill riva håller förmodligen stekos och sådant lite mer borta från lägenheten än vad som blir fallet i din mera öppna planlösning. Tänk på det när det luktar mat om dina sängkläder.

12. I
    Medlem Nivå 3
    Jag har ganska nyligen gjort din resa med liknande planlösning. För det första så ser jag ingen som helst uppsida med att ta bort väggen vid radiatorn iom att det inte förbättrar planlösningen. Möjligtvis om du planerar ett barkök som ska gå in i sovrummet.

Nöj dig med att ta ned den lilla snuttväggen mot fasadväggen samt kapa upp mot taket till samma höjd som fönsternischen går. Kapa sedan till dörrposten. Dörrposten kan du ta bort helt och hållet, så får du iaf 1 decimeter mindre vägg av "radiatorväggen". Detta räcker för att få en modern touche och ett ökat ljusinsläpp från köksfönstret.
    Fördelen är att du slipper dels ta dit en rörmokare, du slipper ha synliga kökskåp i profil samt förmodligen slipper du dra om el. (för gissningsvis går det el till takbelysninen i köket i radiatorväggen). Dessutom kan du placera en väggtvn bättre (rät vinkel) utifrån soffan.

Jag hade tegel och försökte med tigersåg, gick hyffsat ok. Dock lessnade jag när jag kom till armeringen, så jag tog till stora vinkelkapen. Att använda vinkelkap är som att skära i smör, men dammutvecklingen är enorm. ENORM. Jag kan inte poängtera att dammtvecklingen vid vinkelkap är ENORMT ENORM tillräckligt många ggr. Billiga elverktyg kan du köpa på jula eller rusta, fungerar tillräckligt för att ta ned en vägg.

Fråga inte föreningen, det är meningslöst att blanda in människor som inte förstår vår renoveringsiver.

• Laddar…
  13. L
    Medlem Nivå 1
    Det ska finnas en kran som stänger av vattnet till hela trappuppgången så det är kollat. Jag får väl säga till grannarna först så att de inte undrar varför det inte kommer någon värme i elementen helt plötsligt :)

Jepp, det har jag och dessutom har föreningen någon försäkring tecknad så jag behöver egentligen inte ha det själv.

Ja, jag har tänkt att plugga rören. Kokvrån är _väldigt_ liten och bara att bli av med elementet skulle göra en del för utrymmet.

Ja det har jag också tänkt på, det får i alla fall bli en investering i en köksfläkt.

Tanken är nog att jag ska bygga ut köksbänken i rummet på sikt, dels för att öka förvaringsutrymmet i kokvrån och dels för att kunna använda den bänken som matbord.

Än en gång tack för alla svar! Det är till enormt stor hjälp!

14. T
    Medlem Nivå 4
    om du ska montera "vanlig" köksfläkt, så kolla upp att det är ok.
    ibland om man monterar köksfläkt med utblås till bef kanal så kan man trycka ut matos till grannar.

15. M
    Medlem Nivå 7
    Bor du i lägenhet med gemensam ventilation så är det nästan 100 att du inte får koppla en fläkt med egen motor till utsuget i väggen. Husets ventilationsanläggning är inte dimensionerad för detta och precis som sägs ovan kommer ditt matos att hamna hos nån granne --> knack på dörren från BRF styrelsen...

Om du vill koppla en fläkt till utsuget i väggen så skall du ha en utan egen motor men med en mekanisk timer som stänger av och på ett spjäll.

Vill du ha kolfilterfläkt med motor så går det bra, bara du inte kopplar den till gemensamma ventilationen.

Kuriosa: för att få bästa utsugningseffekt så skall du öppna / sätta i gång fläkten minst 5 minuter innan matlagninen börjar, se samtidigt till att ha ett fönster öppet nånstans så att frisk luft kan komma in (fettas in av matlagningen och sugas ut av fläkten).