Tacksam för tankemässig hjälp med detta!

Inför den stundande badrumsrenoveringen valde jag att plocka upp en av golvbrunnarna (Ido Secur med vertikal anslutning till avloppsrör 75mm) i badrummet för att se hur golvet är konstruerat. Huset är ett Bollebygdshus från 1991, träbjälklag på krypgrund. Givetvis finns det vattenburen golvvärme för att göra detta riktigt underhållande.

Vit plastgolvbrunn med justerbara fästflikar och anslutningsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstruktionen är följande:

- Trossbottenskiva
- Reglar 45x225 cc60 (mörkgrå)
- 95x22 brädor cc10mm (ljusgrå)
- Värmefördelningsplåt
- PEX-värmerör (svart)
- Golvspån 22mm

Illustration av en golvbrunn med rörledningar sett ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Identifierade problem:

- Man har försökt bygga in ett fall vid golvbrunnen genom att hacka ur en del av regeln vid golvbrunnen för att kunna vila brädorna på denna.
- Man har inte lyckats få golvspånet att följa nivån på brädorna vid fallet, vilket medför en glipa på uppemot 10mm vid brunnen.
- Man har kapat av brädor vid golvbrunnarna utan att regla upp kring dessa (40cm till nästa regel).
- Golvspånet går inte att lyfta, då ickebärande innerväggar står på dessa.
- Distansen mellan värmeslingorna är cc 30cm, vilket innebär att en monteringsplatta för golvbrunn 30x30cm inte får plats i utrymmet om man skulle lägga denna direkt mot reglarna.
- Man har hållit på med någon märklig manöver när man kapade ut hålet för golvbrunnen i golvspånet, vilket medför att kanten är helt/delvis söndersågad ca 1dm ut från hålet.

Uppifrån
Otydlig bild av ett öppnat golv med synlig isolering och rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Högersidan
Skadad träbjälklag med tydliga tecken på fuktskador och rötskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vänstersidan
Glapp mellan golvbjälkar och isolering under ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eventuella lösningar:

Att försöka kapa så djupt som möjligt i golvspånet så nära väggarna som möjligt och bryta upp skivorna. Finns det ett bra sätt för att lösa detta på utan att riskera värmeslingorna (bortsett från att ställa cirkelsågen på 15mm djup och göra en plunge cut och hoppas på det bästa)?

Plocka bort trossbottenskivorna i det berörda utrymmet, rensa ut isoleringen, samt montera balkskor och kortla mellan reglarna från krypgrunden. Detta för att kunna stadga upp avkapade brädor, montera brädor där dessa saknas för att komma upp i rätt höjd, samt för att göra en förstärkning för monteringsplattan i enlighet med GVKs regler.

Vända monteringsplattan 45 grader mot väggen, kapa av den del av monteringsplattan som inte får plats vid värmeslingorna och nöja sig med de kvarvarande 6 eller 8 skruvhålen.

Vad tror ni?
 
Alla former av regelefterlevnad av nuvarande standard bygger i princip på användandet av en monteringsplatta och korrekt montering av denna bygger på kottling mellan existerande golvreglar. Antingen åker du på at regla underifrån genom att ta bort ett facks isolering/trossbottenskiva eller måste du nog skapa utrymmet ovanifrån.

Om din golvvärmeslinga är direkt avgränsad till exakt detta rummet varför inte överväga det enkla dvs att rensa allt golv ner till spån, hitta något lämpligt ställe att kapa existerande golvvärmeslang, kottla ordentligt ovanifrån samt sedan lägga ny slang (med skarv på lämpligt ställe om inte slangen är dragen i skyddsrör fram till fördelare så den kan dras om) och sedan flytspackling eller vad du nu tänker över. Då du skriver GVK antar jag att önskat slutresultat här är matta. Omdragning av golvvärmen kan då göra "normala" omvägar runt en monteringsplatta så du efterlever krav om avstånd till brunn osv
 
@myrstack rättelse från min sida: BKR

Tanken är mycket riktigt att flyta stora delar av golvet, samt att handspackla lokalt fall i utrymme för dusch och badkar.

Tror att det likt förbannat blir till att gå underifrån. Golvvärmen är inte avgränsad till bara detta rummet och som lök på laxen så ska ett av huvudrören till värmekretsarna (2st i huset) gå rakt igenom badrumsgolvet enligt husritningarna.

Vad tror du om den möjliga modifieringen av monteringsplattornas hörn? Det är givetvis ett avsteg, men anta att det bara är två skruvhål som ryker och att man kortlar en box i bjälklaget som matchar monteringsplattan enligt alla konstens regler?
 
Tja, operationen att öppna upp underifrån är ju i all fall något du kan sätta igång med för att sen återkomma med lite bilder osb på hur det ser ut så att sätta igång med det skadar inte. Du måste ju likväl in där och kottla.

Att såga i plattan går givetvis och även om jag tror risken är låg finns ju alltid chansen att det senare någon har starka åsikter om det. Som tex vissa lokala LF-bolag som numera börjar kräva helt rena våtrumsintyg som krav för ersättning som sätter både hemmabyggare och de med avvikelser i en konstig situation
 
@myrstack avvaktar bara de sista leveranserna av tätskikt, så att jag har rubbet på plats innan jag börjar flytta duschkabin (proaktiv åtgärd då jag aldrig litat på detta badrummet, med rätta givet hur detta ser ut) och riva ut allt, plugga igen rör osv.

Risken finns ju alltid, men som du säger så lär hemmabygget i sig inte ses på med blida ögon, oavsett om det är gjort efter alla konstens regler haha! Efter att ha gått igenom varenda regelverk som är gällande så börjar man nästan undra om det snart krävs att man river huset och bygger ett nytt för att få till ett nytt badrum med full försäkringstäckning :crysmile:
 
Satt och skissade på diverse lösningar igår kväll, med Jafo monteringsplatta som utgångspunkt avseende placering av skruvhål. Nedan är det bästa jag kan komma på givet förutsättningarna:

Om jag vinklar plattan 45 grader som jag tidigare tänkt kan jag garanterat fästa 8/12 skruvar som avsett direkt i det förstärkta bjälklaget i full enlighet med monteringsanvisningarna.

För att bli av med den allvarligt skadade spånskivan får jag såga ur golvspånet i en fyrkant vinkelrätt mot väggen. Detta medför att kanterna på det gamla golvspånet får stöd av det förstärkta bjälklaget, samt att jag kan skruva både det gamla golvspånet och inläggen i samma reglar för att motverka eventuella rörelser.

Skiss av Jafo monteringsplatta vinklat 45 grader på bjälklagsritning med markerade skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det går att kila in en bit stålplåt som skydd mellan värmeslingorna och golvspånet, vilket bör möjliggöra att köra ett multitool med sågblad vågrätt från hålet och över slingan. Om jag kan såga mig förbi respektive slinga så kan jag sedan gå över till att kapa upp resten med cirkelsåg ställd på 20mm och knäcka upp skivan, utan risk för att skada värmefördelningsplåten eller värmeslingorna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.