Hej!
Vi har vacker kalksten i vår hall som vi måste riva upp för att åtgärda en skada. Har ingen möjlighet att se hur golvet är lagt, men jag tror att plattorna är limmade på gipsskivor. Det är ca. 10 år gammalt. Helst skulle jag ta bort plattorna varsamt så att de efter åtgärden kan läggas dit igen. Byggkillarna vi tänkte anlita tror inte att det går att få bort plattorna utan att de bryts - eller iaf inte till en rimlig kostnad. Det enda alternativet tycks alltså vara att ta bort dem själv om jag nu vill att de ska kunna användas igen. Några tips på hur man gör? Eller är det orealistiskt?
Plattorna är 20cm breda, fallande längder (30-50cm de flesta) och jag skulle gissa 12mm tjocka. Totala ytan är ca 9 m2
Tacksam för alla tips:)

jag tror inte heller att det går, har för mig att dom är rätt sköra innan dom ligger på golvet...

vad är det för skada? går det inte att fixa underifrån?

att bryta upp dom borde inte gå, om inte plattsättaren fuskat när han la dom, börja med att skrapa ur fogarna (jag tror du har tröttnat när det är klart) sen måste du separera plattorna från fixet eller från gipset på något vis...

möjligen att det kan gå med typ en Feinsåg, fast bladet skulle behöva vara långt, kan ju gå om man sågar en bit och sen provar att bryta och hoppas på att gipset/pappen släpper

finns ju kalkstensgolv från ca 500:-/m²

Tack för svar Nino!
Hmm, så proffsen kanske har rätt i alla fall... :) Inte helt oväntat kanske men ändå lite synd.
Laga underifrån går tyvärr inte, och vi hade dessutom tänkt fixa en nivåskillnad när vi ändå håller på...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.