Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Riva trätrall.

1. Liza B
    Medlem · Västra Götaland · 4 inlägg

Liza B

Medlem
    Min första fråga här är hur skall man riva ett trädäck när man inte kommer åt skruvarna?

2. Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 682 inlägg

Anna_H

Husägare
    Kofot?

3. M
    Besserwisser · Värmland · 184 inlägg

Munkfors

Besserwisser
    Det är nog så. Bryta lite (kofot), skruva lite.

4. H
    Medlem · 365 inlägg
    Hej!

Tigersåg är din bäste vän när skruvarna är icke åtkomliga, tycker vi iallafall :) Vi valde att bryta upp första plankan med kofot sedan körde vi resten med tigersåg, tog inte lång stund att kapa av alla skruvar.

Mvh

5. J
    Medlem · Norrköping · 685 inlägg

Jotsat

Medlem
    Tigersåg, gärna med kombiblad om du har som både tar spik och trä, men spelar marginell roll. Köp den billigaste du hittar, maskinen är ju ingenting man använder dagligdags. Eller hyr ett par timmar

6. M
    Husägare · Skåne · 636 inlägg

mrVoodoo

Husägare
    Om det verkligen bara ska rivas och inget virke återanvändas så är nog motorsågen mitt val av verktyg. Rev ett gammalt däck på det viset, bara såga längs med skruvreglarna och sen dela resten av skruvreglar och bärlinor i lämpligt hanterbara bitar, gick verkligen fort. Kräver ju dock att man har en motorsåg vilket kanske inte är det vanligaste verktyget att ha hemma. Motorsåg kräver ju lite handhavande också, ganska farlig maskin.

Annars är det väl tigersåg som redan nämnt här ovan som är bäste vännen vid rivning. Gärna kombinerat med en riktigt rejält kofot, för rivning tycker jag det ska vara en längd på minst 1000-1200mm, då är det inga problem att bryta loss en skruvad bräda heller, skruvarna går rätt igenom brädan utan att man behöver ta för kung och fosterland. Rejäl slägga är också bra att ha till hands :)

7. mattiasp
    Hårklyvare · Täby, Sthlm · 6 704 inlägg

mattiaspPremiumikon: Hand

Hårklyvare
    Jag bad min pappa, tillika hobbysmed, att tillverka ett specialbräckjärn åt mig. Det har en väldigt bred klys så att det kan gränsla en regel. I nitt fall är det tretumsreglar, så avståndet mellan gafflarna är ca 100 mm. Fungerar oförskämt bra.
    Logga in för att se filmer.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.