Byggahus.se

Riva stöttor vid snedtak

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej alla glada hemmapulare!

Håller på att riva och renovera i vår villa från 30-talet. På övervåningen finns det stöttor som håller uppe takstolarna enligt bilden på ritningen. Bortse från takkupan, den sitter i badrum och har bärande innerväggar på båda sidor.
    FCBA8EA6-8449-462D-B7CC-9E4B157E9B3B.jpeg
    Ett antal av dessa stöttor är borttagna för att öka ytan i sovrummen.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DB4BEFE2-DB7C-49B0-A07C-94EBDD5B6630.jpeg

Det finns ingen avväxlingsbalk i taket.

Två sovrum mäter ca 310cm längs ytterväggen och har 1 stötta var ca 2m från gavelväggen inne i en liten garderob under snedtaket.
    0C9F212D-321A-4260-A6A1-AE03D99FE9EA.jpeg
    9AEEE691-02CC-465A-9FF8-6B157B0D079C.jpeg
    B9F55038-CF8F-4260-BFEE-4A66B06DC98F.jpeg

Ett sovrum från andra gaveln är 230cm långt och saknar stöttor. Jag är ju givetvis sugen på att fimpa garderoberna och stöttorna i de mindre rummen.

Tror ni jag kan dra av de kvarvarande stöttorna utan att sätta in en balk i taket? Eller riskerar jag ett bananformat tak när snön lägger sig?

2. J
    Medlem · Nivå 24
    Stöttorna kallas för stödben och har till uppgift att hindra att takstolens högben böjs ner för mycket, framför allt på grund av snölast. Utan stödben måste högbenen göras kraftigare. Ta inte bort fler utan förstärkning. Du behöver kompetent hjälp för att lösa det.

3. V
    Medlem · Nivå 13
    Om de inte hade behövts så hade de aldrig varit där från början. Ta inte bort dem för guds skull.

4. J
    Medlem Nivå 1
    Efter studier på fältet kan jag nu bara hålla med. Jag har rivit innertak och mätt lite. De högben i takstolarna som saknar stöttor, eller stödben, sviktar ca 4-5cm mitt på jämfört med de takstolar som har stödbenen kvar. Jag antar att det här inte är ett hållfasthetsproblem i och med att det varit så här sedan ombyggnad 1988. Däremot blir det nog svårt att få ett jämnt innertak som dessutom behåller formen med lite snölast.

Jag får tänka om och överge planerna här och nu på helt fri golvyta.

5. O
    Renoveringsnovis · Nivå 14
    Är det inte möjligt att förstärka de som inte sviktat ner och kanske fälla in nya parallellt med de som har sviktat ner?