Byggahus.se

Riva skorsten i 40-tals trähus?

3k läst  5 svar

1. Wigert
    Medlem Nivå 7
    Hej!

För att få till planlösningen inför en större ombyggnad överväger vi att riva skorstenen. Det finns ju några här på forum som har gjort det (MathiasS m.fl). Det vore kul att höra andras erfarenheter om detta arbete. Är det 10 mandagars arbete måntro? Huset är 2 plan plus källare, men skorstenen får stå kvar i källaren då den är en del av en hjärtvägg. Skulle tro att de är ca 8 meter som skall rivas, med 8-9 pipor.

Wigert

2. thewolf
    Medlem Nivå 7
    Har rivit min skorsten. 9 pipor eller nåt sånt. Kan säga så här...

Mycket jobb mycket damm men väl värt jobbet.
    Våran planslösning blev bra mycket bättre.

Nu hade jag lite fusk. Hade en hjullastare vars skopa jag ställde på entre trappan. Tippade ner i den med skottkärran. Fyllde ett traktorsläp (rymmer nog ca 8kbm) 4 ggr.

Jag är glad att vi inte bodde i huset då, det dammar något sjukt mycket.

3. Wigert
    Medlem Nivå 7

Bärande skorsten?

Hej

Tack för det inspirerande svaret :)

Var bjälklaget fäst i skorstenen, eller hade skorstenen någon bärande del i husets konstruktion?

W

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Just det, jag var skyldig dig lite bilder....

5. Wigert
    Medlem Nivå 7

Fråga?

Hur hög var den, och hur lång tid tog det?

6. thewolf
    Medlem Nivå 7
    2 våningar plus vind. kommer inte exakt ihåg hur lång tid det tog men några dagar tog det.

Om jag minns helt rätt så hade den ingen bärande funktion. Men när vi hade tagit bort den i källaren så blev det en klack kvar, så vi bilade upp hela golvet i källaren och gjöt om hela den plattan med. Det var inte tanken från början. Men med facit i handen så är det gött med golvvärme i hela källaren.

Ska försöka komma ihåg och lägga in lite bilder... Alla bilderna ligger tyvär hemma och när jag är hemma så har jag fullt upp... :) Just nu är det altan bygge. Synd bara att regnet vräker ner så ikväll får det bli regnställ på...

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka