Jag rev ut gamla, illa uppreglade furupaneltaket. Inte heller ändspontat, för att glesa upp rakt med laser.ä ocj nytt innertak. Kommer bli lite för lågt i tak. 2.10 ca innan. Jag funderar är det värt slitet för att få upp takhöjden med att riva ett varv till? Då åker spån och all gammal skit ner så man får desto mer jobb. Jag mätte ut lägsta punkten med laser och satte en regel där. Blir konstigt mot dörröppningarna. Och svårt att lista snyggt.
Notera även plåtbitarna jag hittade. Ser ut att ha nån slags funktion att hålla upp brädorna

• Renovering av tak med borttagen panel och exponerad regel samt delar av nytt innertak synligt över dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du verkar ha en bra böj i taket om du pallat med... vad det nu är.
kan du inte låta lägsta punkten vara noll och sedan såga långa kilar av typ 45x45?
Blir en hel del mätande men absolut görbart och inte allt för svårt, din nya höjd blir ovankant läkten du satt nu minus gipsen eller vad du ska ha i taket.

Ja det var ju en ide. Jo det kommer ju bli en hel del såga om man gör så.
Jag har pallat med masonit i hög för att få den i våg. Regeln är satt på högsta punkt. Men mitt i rummet skiljer det inte så mkt. Det hänger ner och är högre i sidorna. Jag funderar nästan på om det är ide att trycka upp golvet med domkraft och lägga förstärkningar på golvbjälklaget.

Ser ju ut att vara ett gammalt hus............måste allt vara i våg och spikrakt då? Det här ju liksom till att det är snett och vint.

• Gilla
ati och 2 till
  • Laddar…
Nej egentligen inte. Men det halvtaskigt grundade spacklat i ändträ sneda taket prydde inte sin plats. Hade det varit gammal pärlspont som varit vind men någorlunda jämn i ändarna bara att måla över hade det fått sitta kvar. Nu såg jag varför taket hänger ner. Ursågat ordentligt i bjälklaget för avloppet. Och kanske inte så bra förstärkt. Domkraft och lite förstärkning tror jag.

• Avloppsrör ursågat i bjälklaget med synlig isolering och bristfällig förstärkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hade ett liknande läge, väldigt skevt tak och rätt låg takhöjd. satte bara nytt spontat virke över det gamla, tänkte att skevheten hörde till charmen. ska man inte dra massa ny el i taket till spottar och dyl känns det onödigt att regla ner.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.