Tänkte montera ner en 10 år gammal klätterställning. Stolparna har murknat nertill så den är inte längre säker, även om den ännu håller för mig. Men alla bultar sitter som berget. Sprejat med WD-40 men de ger sig inte. Är att kapa med motorsågen enda lösningen eller finns det något annat tips?

• Gammal klätterställning med vägg av trä där rostiga bultar delvis täcks av gula plastskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Blåbär2 skrev:
Tänkte montera ner en 10 år gammal klätterställning. Stolparna har murknat nertill så den är inte längre säker, även om den ännu håller för mig. Men alla bultar sitter som berget. Sprejat med WD-40 men de ger sig inte. Är att kapa med motorsågen enda lösningen eller finns det något annat tips?
En mutterknacker LÄR få bort dessa

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Du kan prova att hamra på bultarna så att kan wd40 tränga igenom bättre om det finns rost. Det går att kapa bultarna med vinkelslip.. multiverktyg med metallblad kan också fungera.

RoTe
Montera ner som i slänga eller spara?

RoTe RoTe skrev:
Montera ner som i slänga eller spara?
Återanvända en del av virket som inte är murket. Det är egentligen bara nertill på stolparna som varit i kontakt med marken som murknat.

H Hhallden skrev:
Trist att jag inte har en sådan då.

H Hhallden skrev:
B Blåbär2 skrev:
Trist att jag inte har en sådan då. Men tack för tipset. Får se om jag kan låna en.

Du kan knacka på verktyget om det ör en fast nyckel du kan tänka dig ersätta eller om det är en hylsa och ett vanligt sexkantskaft. Inte drämma till en gång utan knacka samtidigt som du drar.
Har du hylsa och sexkantskaft kan du också trä en bit rör över skaftet för längre hävstång.
Innan du tar i allt du kan så kontrollera att huvudet inte skadas.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.