Hej,
Jag vill se över möjligheterna att riva innerväggarna (se röda markeringar) i min lägenhet.
Det är ett smalhus från sent 40-tal / tidigt 50-tal. Lägenheten är högst upp och bjälklaget till vinden är ca 30cm betong. Det finns en pelare som är bärande men är osäker på om resterande innerväggar är bärande.
Jag undrar om någon här insatt i hur smalhusen byggdes och om dessa väggar är bärande?
Jag vill se över möjligheterna att riva innerväggarna (se röda markeringar) i min lägenhet.
Det är ett smalhus från sent 40-tal / tidigt 50-tal. Lägenheten är högst upp och bjälklaget till vinden är ca 30cm betong. Det finns en pelare som är bärande men är osäker på om resterande innerväggar är bärande.
Jag undrar om någon här insatt i hur smalhusen byggdes och om dessa väggar är bärande?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Som alla hus med betongbjälklag ska man helst se en armeringsrritning för att vara helt säker. De streckade linjerna i väggen som går horisontellt på ritningen som den är orienterad på bilden, antyder att det finns någon form av balk. Däremot framgår inte dess utförande. Har du tur kan du nog ta ner samtliga rödmarkerade väggar, men underlaget räcker inte för att säga det med bestämdhet.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
De streckade linjerna markerar läget för en ganska kraftig betongbalk. Allt som finns under denna (förutom betongpelaren på mitten) kan du ta ner, liksom allla övriga mellanväggar. För skojs skull bara, var i Göteborg ligger huset?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Riva gammal sommarstuga?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur vet jag ifall jag kan riva en vägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Riva plastmatta, farligt?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Installation av radiatorer i källare med uppreglade väggar. Riva innan
Byggmaterial & Byggteknik -
Riva box runt ventilationsrör?