Riva lättbetongvägg mellan hall och kök

143 läst  6 svar

1. SandraRenoverar
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Jag vill gärna få lite tips på hur jag skall tänka med rivningen av lättbetongväggen mellan hallen och köket - i en lght byggd 68. Det är alltså en lång korridor med dörrar till kök, sovrum och vardagsrum. Jag är nu i färd med att riva kökets entré för att få in mer rymd i hallen. Jag vill inte göra om hallen, så jag tänker spara en bit av väggen runt själva "hålet". Min fråga är: Hur mycket är snyggt och praktiskt att spara uppemot taket och mot väggen? Jag tänker sätta lister runt om. Tack på förhand!

2. P
    Medlem · Nivå 4
    Du vet nog inte säkert att det ens blir något sparat uppåt mot taket... Lättbetong funkar väldigt dåligt att ha frihängande utan stöd, dvs när du river under så släpper det nog upp mot taket.
    Annars är väl samma höjd som dörrhål (vanligtvis 2,10) det snyggaste så det ser enhetligt ut. Antingen hela vägen upp eller 2,10

• Laddar…
  3. SandraRenoverar
    Medlem Nivå 1
    Ah, tänkte jag inte på, att det kanske bara faller ner utan stöd - det är därför man ska fråga! Då får det bli hela vägen upp och någon sorts list uppemot taket. Tack!

4. P
    Medlem · Nivå 4
    Ovanför den dörren som finns idag är det säkert ett stöd men inte på sidorna. Det borde gå att få snyggt med en list lite bredare än själva hålet mot taket. Du lär ju behöva fodra in hålet också på sidorna.

5. P
    Medlem · Nivå 4
    Tänk även på att gärna såga ut hålet på sidorna för att få det så snyggt som möjligt. Fogarna är med stor sannolikhet förskjutna i varje skift av sten så det kommer inte gå att bara plocka ur stenar till en fog.
    Är du inte rädd för damm så funkar en stor vinkelslip med diamantskiva fint men det kommer damma något fruktansvärt mycket.
    Tigersåg med diamantblad dammar betydligt mindre men är inte heller dammfritt direkt..

6. B
    Medlem · Nivå 16
    Välkommen till forumet!

I den här 60-talslägenheten med lättbetongväggar är det ingen betong ovanför dörrarna utan det är en enkel ram av träreglar som sitter där och den har man sen satt masonitskivor eller liknande på.

7. P
    Medlem · Nivå 4
    Ja, så är ganska vanligt att det är har jag sett. Så om det ska breddas så är upp till taket en ickefråga.
    Alternativet för TS är ju att först riva och sedan bygga ner av reglar och skivor men jag fick för mig att man ville undvika att renovera i hallen. finns ju risk för väldigt breda foder i hallen dock ;)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: