Hej!

När vi köpte vårat hus nämnde besiktningsmannen att takstolarna var självbärande och att vi kunde riva innerväggar utan problem om vi kände för att öppna upp.

Ritningarna på takstolarna ( spännvidden är 9.41m ). Huset finns i södra Skåne.
Ritning av ett hus med markerad sektion A-A, takstolar, en gul ring kring en vägg och en pil vid en skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning som visar takstolar med en spännvidd på 9.41 meter och markerad vägg, möjlig att riva.
Skapa konto

Nu är jag nyfiken på om de går bra att ta bort väggen (ca 2.8m lång) mellan matplats och vardagsrum (gul ring) grundat på vad besiktningsmannen sa om självbärande takstolar?
.
Arkitektritning av ett hus med markerad vägg mellan matplats och vardagsrum samt en pil vid skorstenen.
Skapa konto

Som synes på ritningen finns de redan en "öppning" i väggen bredvid skorstenen ( där pilen pekar ) på 1.5m, där takstolarna inte har någon mellanvägg som stöd.

Mvh Jesper

Det ser ut som ett Mockfjärdshus. Takstolarna är byggda för att vara självbärande och är det nog fortfarande. Jag tänkte bara kolla snölasterna. Man räknade med lite låga värden då huset byggdes kring 1960. Vad är dimensionerna på takstolarnas över- respektive underramar? Jag försökte läsa ut det från ritningen utan framgång. Var lite mer precist i södra Skåne ligger huset?

J justusandersson skrev:
Det ser ut som ett Mockfjärdshus. Takstolarna är byggda för att vara självbärande och är det nog fortfarande. Jag tänkte bara kolla snölasterna. Man räknade med lite låga värden då huset byggdes kring 1960. Vad är dimensionerna på takstolarnas över- respektive underramar? Jag försökte läsa ut det från ritningen utan framgång. Var lite mer precist i södra Skåne ligger huset?
Det ända jag kan hitta på ritningen är "AB Lättbetong".

Huset finns i Trelleborg, så de går knappt att komma mer söderut i Skåne.

Det finns med på ritningen, dock missade jag detta i fotot.
Ritning märkt "AB Lättbetong" med tekniska specifikationer för takstolar och snölast.
Skapa konto

Kanske något svårläst men vad jag kan utröna så står det "Takstol för snölast 100kg/m2 ( områden söder om en linje genom Strömstad och Uppsala )", detta antar jag är rätt.

Överarm: 1 1/2 x 7" ( tolkar det som en och en halv gånger 7).
Underarmar: 1 1/2 x 7"

De finns även dimensioner angivna för 150kg/m2(återstående land, utom fjälltrakter) samt 200kg/m2(fjälltrakter)

Redigerat:
1 1/2x7 tum (läses mycket riktigt en och en halv gånger sju) motsvarar 37,5x175 mm. Intressant nog så tillhörde, när huset byggdes, allt söder om en linje mellan Strömstad och Uppsala snözon 1. Idag omfattar snözon 1 en smal strimla längs Skånes väst- och sydkust (fram till Ystad). Huset ligger alltså på rätt ställe. Definitionerna har ändrats så att snözon 1 betyder att snölasten på marken är 1 kN/kvm vilket motsvarar 107 kg/kvm. Jag kan inte se några probem med att riva den aktuella väggen.

• Gilla
Bödvar McOlsson och 1 till
  • Laddar…
Okej då förstår jag hur det ligger till, nu har jag lite mer kött på benen iallafall!

Tack för din hjälp och kunskapsdelning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.