Hej,

Jag har planer på att riva en vägg mellan kök och vardagsrum (öppna upp runt dörrkarmen) i min lägenhet (byggd 1957).

Jag personligen är helt säker på att väggen inte är bärande och vågar säga att jag äter min hatt om den vore det men självklart vill föreningen att en sakkunnig skall uttala sig innan de ger ett godkännande vilket är fullt förståeligt.

Lägenhetshus från 1957
Våningar: Källare, BV, 1tr, 2tr, 3tr, 4tr, vind
Väggen som önskar rivas är ca. 100 mm tjock och består av ca. 20mm puts på vardera sida (totalt. 40mm) och kärnan är större block ca. 50-70mm tjocka, ca 250mm höga och 500mm långa. Blocken verkar (vad jag kan googla mig till) bestå av någon slags blåbetong (se bild 9. Material) och är väldigt porös, dvs. man kan göra hål i blocken med en vanlig skruvmejsel.
Utan putsen så skulle jag vilja påstå att jag kan sparka ner dessa block.

Väggen verkar inte finans med på de K-ritningar som finns tillgängliga hos kommunen och grannen under har rivit samma vägg då jag har hittat mäklarbilder.

Har en tidigare byggingenjör på jobbet som brådskande kollade på ritningarna och sa att den inte är bärande men utan vidare förklaring..

Första bilden (1. Planlösning) visar väggen som skall rivas runt dörrkarmen dvs. gulmarkerat område. Lägenheten ligger på 3tr, bild: 6. visar bjälklag över våning 1-3.

Går det utifrån dessa ritningar säga om väggen är bärande eller inte? För att förtydliga så kommer jag inte börja rivningen utan ett skriftligt godkännande från styrelsen.

Tack på förhand!

• Arkitektonisk ritning av flerbostadshusplan med markerat område i orange.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning, bjälklagsplan över källare, tekniska mått, konstruktion, svartvitt, detaljerad, ingenjörsarbete.
    Skapa konto
  • Tekniska ritningar, detaljer för källarbalklag, byggkonstruktion, måttangivelser, sektioner och förstärkningsdetaljer.
    Skapa konto
  • Arkitektonisk ritning, bjälklag över bottenvåning, detaljer, måttangivelser, skala 1:50, byggnadsingenjör signatur, teknisk dokumentation.
    Skapa konto
  • Arkitektoniska ritningar och detaljskisser för bottenplatta och bjälklag i byggnadskonstruktion.
    Skapa konto
  • Teknisk ritning, bjälklagskonstruktion, flervåningsbyggnad, dimensioner, beteckningar, arkitektur, byggnadsteknik, svensk text, skala 1:50.
    Skapa konto
  • Arkitektonisk ritning, bottenplan, mått, layout, bjälklag, sektioner, handskrivna noteringar, datumstämpel, ingen färg, detaljerad.
    Skapa konto
  • Svartvit ritning av en takstol med måttangivelser och konstruktionsdetaljer på svenska.
    Skapa konto
  • Närbild av en vägg med sprucken puts och ett synligt hål. Slitage eller skada syns tydligt.
    Skapa konto
Mats-S
V Vickevoff skrev:
Jag har planer på att riva en vägg mellan kök och vardagsrum (öppna upp runt dörrkarmen)
Först, har du verkligen markerat korrekt vägg, det du markerat är ju benämnt "enkelrum" ... men det kanske ingår i din lägenhet nu?

Men jag tror som du, väggen är inte bärande.
Jag grundar det på att den är gjord av 10cm tjock blåbetong. Så tunn blåbetong bär inte, det ska vara typ minst dubbla tjockleken då.
Du säger att grannen rivit samma vägg, grundat på mäklarbilder. Ta ett besök hos honom och se vad han kollade innan han rev.

Mats-S Mats-S skrev:
Först, har du verkligen markerat korrekt vägg, det du markerat är ju benämnt "enkelrum" ... men det kanske ingår i din lägenhet nu?

Men jag tror som du, väggen är inte bärande.
Jag grundar det på att den är gjord av 10cm tjock blåbetong. Så tunn blåbetong bär inte, det ska vara typ minst dubbla tjockleken då.
Du säger att grannen rivit samma vägg, grundat på mäklarbilder. Ta ett besök hos honom och se vad han kollade innan han rev.
Rätt vägg skall vara markerad, dvs. Den gulmarkerade väggen in till köket från ”enkelrummet” (det är en liten lägenhet 1 rok).

Betongen är även bara (ca) 50-70mm tjock då resterande 40mm består av puts (20mm på vardera sida).

Grannen som rev väggen har flyttat sedan några år tillbaka.

Tack för ditt svar!

Mats-S
V Vickevoff skrev:
Betongen är även bara (ca) 50-70mm tjock
Då kan jag också äta upp min hatt om den väggen är bärande :rofl:

Men även om väggen inte är bärande, kan det ibland bli lite minimala/smärre sättningar när man river den. Mät noga upp avstånd golv-tak innan du river, så har du koll vad som hänt när den är riven.

Kolla med föreningen, för grannen måste väl ha pratat med dom innan han rev väggen, så då borde dom ha lite fakta dokumenterat :)

Det där är en skiljevägg, den har ingen bärande funktion. På 50-talet skulle maten lagas avskilt, det var inget man ville visa upp ifall man hade gäster.

Det är bara att slå ner den.

• Gilla
16386
  • Laddar…
Väggen är inte bärande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.