Byggahus.se
Hej igen forumet!

Jag ställde tidigare en fråga hurvida det är möjligt att riva en innervägg men insåg ganska snart att jag delade med mig av alldeles för knapphändig information så jag gör ett nytt försök. Denna gång med fler bilder, mått och information.

Jag har alltså nyligen köpt ett dödsbo i form av ett timmerhus färdigställt 1983. Huset är timrat i 220mm tjockt timmer plus reglar, spånskivor och isolering innanför med totalt 450mm tjocka väggar (ytterväggar). Huset är byggt helt på egen hand av en herre som tog timmer från egen skog, torkade, barkade, sågade i eget sågverk, handbilade, timrade med hemgjorda byggkranar med diverse anordningar, drevade etc etc.

Det är alltså:

450mm yttervägg 220mm timmer + innervägg med reglar, isolering å skivor
Ca 22-23° taklutning i södra dalarna
Betongpannor anno 1982
Hembyggda fackverk W-takatolar
Spännvidd takfot takstolar 10,5m
Späddvidd innerväggar takstolar 8m
Drygt 3,5m av innervägg skall rivas

Bifogar en hel del bilder.
Frågan är om jag behöver växla av med balk +/ pelare där väggen står.

Skymningsvy av ett timmerhus med belysning och trädgård, markerad för renoveringsdiskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Timmerhus från 1983 belyst i skymningen med nedfallna staket i förgrunden.
Skapa konto
Interiör av timmerhus med synlig innervägg, kök i bakgrunden och halvmörk korridor.
Skapa konto
Innervägg i ett äldre timmerhus som kan komma att rivas, med trästolar synliga genom dörröppningen.
Skapa konto
Innervägg i timmerhus med klädhängare, tavlor och öppen dörröppning.
Skapa konto
Interiör av ett timmerhus med synlig innervägg, dörröppning och kök i bakgrunden.
Skapa konto
Arkitektritning av bottenvåningen på ett timmerhus, markerad med mått för vägg som ska rivas.
Skapa konto
Ritning av en takstolsplan för ett timmerhus med markerat område för en handbalk av 5"x8" storlek.
Skapa konto
Grundritning av en bostad med markerade innerväggar som planeras att rivas.
Skapa konto
Ritning av bottenvåning i ett timmerhus som visar rumsuppdelning inklusive sovrum, kök och vardagsrum.
Skapa konto
Ritning över bottenvåningen i ett hus med markerad innervägg som är föremål för rivningsförfrågan.
Skapa konto
Ritning av planlösning med markerad innervägg som ska rivas i ett timmerhus.
Skapa konto
Takstolar och reglar i ett timmerhus med synlig träkonstruktion och lutande tak.
Skapa konto
Takstolar och reglar på vind i timmerhus, visar byggnadens inre konstruktion.
Skapa konto
Takstolar och träreglar i ett timmerhusvind på en hembyggd konstruktion från 1983.
Skapa konto
Takstolar och isoleringsmaterial i vinden av ålderdomligt timmerhus.
Skapa konto

Det är alltså den inringade väggen på de sista ritningarna du vill riva för att få mer öppet runt kök och matplats?

Någon med mer sakkunskap kommer garantera att hoppa in i diskussionen, t.ex. @justusandersson men med tanke på takstolarnas utformning så är det bara ytterväggarna som är bärande och den väggen ska inte vara några problem att plocka bort utan avväxling.

• Gilla
Bravvlan
  • Laddar…
L Leafy skrev:
Det är alltså den inringade väggen på de sista ritningarna du vill riva för att få mer öppet runt kök och matplats?

Någon med mer sakkunskap kommer garantera att hoppa in i diskussionen, t.ex. @justusandersson men med tanke på takstolarnas utformning så är det bara ytterväggarna som är bärande och den väggen ska inte vara några problem att plocka bort utan avväxling.

Ja, precis. Den lilla inringade väggbiten vid köket / lilla matsalen.

Bravvlan Bravvlan skrev:
Ja, precis. Den lilla inringade väggbiten vid köket / lilla matsalen.
Jag skulle rent spontant anta att den enda avväxlingen du har i huset ligger där takstolarna byter riktning och att du skulle kunna plocka bort alla väggar invändigt för att få en jätteöppen planlösning. Jag har nämligen samma typ av fackverkstakstolar i mitt hus och jag fick göra en avväxling när jag tog bort en vägg där du redan idag har öppet som ritning visar. Jag har därefter rivit ett par väggar invändigt och byggt upp nya för att få en planlösning som passar oss.

• Gilla
Bravvlan
  • Laddar…
L Leafy skrev:
Jag skulle rent spontant anta att den enda avväxlingen du har i huset ligger där takstolarna byter riktning och att du skulle kunna plocka bort alla väggar invändigt för att få en jätteöppen planlösning. Jag har nämligen samma typ av fackverkstakstolar i mitt hus och jag fick göra en avväxling när jag tog bort en vägg där du redan idag har öppet som ritning visar. Jag har därefter rivit ett par väggar invändigt och byggt upp nya för att få en planlösning som passar oss.
Okok, jo det är precis min känsla också.
Det är idag avväxlat med pelare där takstolarna byter riktning, bifogar en bild från frugans Instagram. (Detta var 2 år sedan, nästan alla ytskikt är nya i matsal/vardagsrum.)

• Matsal med juldekorationer, pelare, trätak, tapetväggar och julgran till höger.
    Skapa konto

Bästa svaret

W-takstolarna verkar rejält och kompetent gjorda, vad man kan läsa ut av bilderna. Jag kan inte se något problem med att ta ner den akyuella mellanväggen. Hur takkonstruktionen i vinkeln ser ut kan jag inte läsa ut helt och hållet av ritningen. Begreppet "hanbjälke" verkar inte vara rätt använt, även om det är en kraftig timmerbit som den är gjord av. 5x8 tum motsvarar 45x280 mm vilket är ganska rejält.

• Gilla
Bravvlan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.