Medlem
· Västra Götaland
· 626 inlägg
Kortfattat:
Vi ska nu äntligen inreda en ny tvättstuga i källaren, och då ska jag sätta spot:ar i innertaket.
Ska jag riva ner det gamla innertaket eller sätta det nya utanpå det gamla?
Längre förklaring:
Huset är från 1926 och innertaket i källaren är gjord i nån puts av nåt slag.
Jag tänkte först sätta läkt utanpå innertaket, och gips på det som jag sätter spot:arna i. För att sätta läkten behöver jag hitta takreglarna.
Det är dock omöjligt att hitta reglar med regelmätaren eftersom (antar jag) det sitter ett hönsnät som bas för putsen. Regelmätaren hittar i vilket fall reglar typ "överallt" (och det är en hyfsat bra variant från Bosch).
Så för att hitta reglarna måste jag såga upp på strategiska ställen och leta manuellt. Görbart naturligtvis, men då började jag tänka "Om jag ändå ska börja såga upp kan jag lika gärna plocka ner det gamla innertaket och dels spara några cm i takhöjd, samtidigt som jag kan förstärka reglarna (eftersom köket som ligger precis ovanför har en tendens att vibrera något när man går på det).
Jag har googlat lite men hittar inget konkret om hur källartak från den här tiden typiskt är byggda. Kommer det bli ett rent helvete med tre ton sågspån i isolering att ta hand om, eller är det görbart?
Som man ser på bilderna går det ju en del elkablage här också, och rören kommer vi ändå att byta till modernare varianter. Men det känns ju inte som det skulle vara det största problemet.
Någon som har erfarenhet?
Vi ska nu äntligen inreda en ny tvättstuga i källaren, och då ska jag sätta spot:ar i innertaket.
Ska jag riva ner det gamla innertaket eller sätta det nya utanpå det gamla?
Längre förklaring:
Huset är från 1926 och innertaket i källaren är gjord i nån puts av nåt slag.
Jag tänkte först sätta läkt utanpå innertaket, och gips på det som jag sätter spot:arna i. För att sätta läkten behöver jag hitta takreglarna.
Det är dock omöjligt att hitta reglar med regelmätaren eftersom (antar jag) det sitter ett hönsnät som bas för putsen. Regelmätaren hittar i vilket fall reglar typ "överallt" (och det är en hyfsat bra variant från Bosch).
Så för att hitta reglarna måste jag såga upp på strategiska ställen och leta manuellt. Görbart naturligtvis, men då började jag tänka "Om jag ändå ska börja såga upp kan jag lika gärna plocka ner det gamla innertaket och dels spara några cm i takhöjd, samtidigt som jag kan förstärka reglarna (eftersom köket som ligger precis ovanför har en tendens att vibrera något när man går på det).
Jag har googlat lite men hittar inget konkret om hur källartak från den här tiden typiskt är byggda. Kommer det bli ett rent helvete med tre ton sågspån i isolering att ta hand om, eller är det görbart?
Som man ser på bilderna går det ju en del elkablage här också, och rören kommer vi ändå att byta till modernare varianter. Men det känns ju inte som det skulle vara det största problemet.
Någon som har erfarenhet?
Medlem
· Västra Götaland
· 626 inlägg
Uppdatering!
Då har jag sågat upp en bit av taket för att se hur det ser ut. Dammigare än så här blir det nog inte, fy satan säger jag bara! 😆
Putsen är drygt 2 cm tjock, och den hålls uppe av vass som i sin tur hålls upp med spik. Var lite ståltråd draget också. Var väl så man gjorde för 100 år sen, men nu river jag ner det och ersätter med gips!
(Tanken med att sätta fler reglar var för att jag trodde att man kunde komma åt de befintliga reglarna underifrån, men det gör man ju inte här så det blir inget av det.)
Håller på att planera in en heldag för rivning av hela taket. Kommer bli obehagligt dammigt, funderar på att köpa en skyddsdräkt av något slag…
Då har jag sågat upp en bit av taket för att se hur det ser ut. Dammigare än så här blir det nog inte, fy satan säger jag bara! 😆
Putsen är drygt 2 cm tjock, och den hålls uppe av vass som i sin tur hålls upp med spik. Var lite ståltråd draget också. Var väl så man gjorde för 100 år sen, men nu river jag ner det och ersätter med gips!
(Tanken med att sätta fler reglar var för att jag trodde att man kunde komma åt de befintliga reglarna underifrån, men det gör man ju inte här så det blir inget av det.)
Håller på att planera in en heldag för rivning av hela taket. Kommer bli obehagligt dammigt, funderar på att köpa en skyddsdräkt av något slag…
Medlem
· Västra Götaland
· 626 inlägg
Igår var det söndag och då roade jag mig med att riva ner innertaket och panelen mot källarväggen.
Så här ser ett frilagt tak från 1926 ut!
En miljard spikar håller alltså uppe ett nät av ståltråd och vass, som man då har applicerat putsen i. Har hållt förvänansvärt bra ändå, men skönt att kunna ersätta detta med gips.
Panelen mot ytterväggen bestod av glasfiberisolering som låg dikt an mot ytterväggen. Känns väl sådär, och det har även luckrat upp bruket som på många ställen måste göras om. Är det C-bruk man sätter?
Några kommentarer till den som ska göra samma resa:
- Hyr gärna in en damm-renare (ska tydligen finnas, hade jag tyärr dålig koll på).
- Ha skyddskläder, -glasögon och mask. Jag tror inte att det är något direkt giftigt i dammet, men det är jobbigt att stå i en hel dag.
Nästa steg (efter borttagning av ännu mer spik, och dammsugning av taket, och dragning av el till spottar) är att sätta läkten som gipsen sedan monteras på.
Ska man passa på att göra något vettigt med det gamla trätaket innan jag sätter det nya undertaket? 🤔
Så här ser ett frilagt tak från 1926 ut!
En miljard spikar håller alltså uppe ett nät av ståltråd och vass, som man då har applicerat putsen i. Har hållt förvänansvärt bra ändå, men skönt att kunna ersätta detta med gips.
Panelen mot ytterväggen bestod av glasfiberisolering som låg dikt an mot ytterväggen. Känns väl sådär, och det har även luckrat upp bruket som på många ställen måste göras om. Är det C-bruk man sätter?
Några kommentarer till den som ska göra samma resa:
- Hyr gärna in en damm-renare (ska tydligen finnas, hade jag tyärr dålig koll på).
- Ha skyddskläder, -glasögon och mask. Jag tror inte att det är något direkt giftigt i dammet, men det är jobbigt att stå i en hel dag.
Nästa steg (efter borttagning av ännu mer spik, och dammsugning av taket, och dragning av el till spottar) är att sätta läkten som gipsen sedan monteras på.
Ska man passa på att göra något vettigt med det gamla trätaket innan jag sätter det nya undertaket? 🤔
Spännande. Jag håller på med ett precis likadant projekt och rev även jag ner taket i helgen. Det hade samma konstruktion med bruk, gips och ståltråd. Panelen som sitter under (över) är jämn och fin så jag planerar att sätta gipsskivor rakt mot. Antar att du sätter läkt enbart för att kunna fälla in spottar?
Medlem
· Västra Götaland
· 626 inlägg
Ja precis.AndersJoh skrev:
Spännande. Jag håller på med ett precis likadant projekt och rev även jag ner taket i helgen. Det hade samma konstruktion med bruk, gips och ståltråd. Panelen som sitter under (över) är jämn och fin så jag planerar att sätta gipsskivor rakt mot. Antar att du sätter läkt enbart för att kunna fälla in spottar?
Medlem
· Västra Götaland
· 626 inlägg
På 100 år så har det trängt in fukt, helt klart. Inga hus i området är dränerade, vi ligger på en slänt så att naturlig avrinning sker verkar det som.J_P_K skrev:
Men vi för säkerhets skull en besiktningsman på besök som kollade huset och han menade att det inte behöver dräneras – laga istället de skadar som uppstår och spara några hundratusen. Vi hade även hemma en murare idag som också tyckte att det såg väldigt bra ut för att inte vara dränerat. Så vi väljer att gå den vägen istället.
Har gjort min källare på 2 olika sätt.
Etapp 1, för 15 år sen så rensade jag bort den putsade vassen precis som du gjort. Men satte Folierade spånskivor mot brädtaket istället för gips. Då fanns inte ledspottar, så stora pottor fälldes in mellan uppsågad ebrädor. Inte bara Putsen som dammar, sågspånen är rätt mysig också😅 Nackdelen är att de gamla brädorna inte alltid är helt släta/jämna, därför jag föredrog spån framför gips.
För 2-3 år sen var det dags för nästa etapp. Då behövde jag även få i betydligt mer kanalsiation i taket. Ett rum skulle bli TV rum, ett ennat blev samlingspunkt för Dragningar som kom från en ny övervåning mm (Typ >30 flexrör i taket. Så då tog jag beslutet att även rensa brädorna, och ta ur sågspånen. (Spelar ingen roll hur bra mask man har . Känner fortfarande träsmak i munnen.)
När detta var rensat så blev det ju betydligt enkalare att dra nya elrör, infällands högtalare, spottar (satte tillslut riktiga pottor här också trots LED spot). Isolerade med ny stenull. Sen gles och gips.
Blev ju rätt mycket mer jobb, men känner att det var värt det. Retar mig på att jag har sågspån kvar i två rum nu, och en del utanpåliggande som jaga hde kunnat fälla in mm..
Så min rekommendation är ändå att både rensa innertaket, riva planken, isolera om , och sen bygga upp med gles och gips. Kommer kosta dig en eller 2 helger mer, och ett antal andningsmasker och ett par balar isolering.
Nu har jag lite begräsnad takhöjd också så kände att varje cm räkandes.
PS.
Angående ytterväggarna så isolerade jag dom invändigt med multipor och silicatfärg. Har funakt fantastiskt bra. Bra klimat, varma väggar som andas, och inga luftspalter etc. Isolering direkt mot vägg och plast som det mar idag är inte en god ide. https://www.xella.se/sv_SE/brand-multipor.
Etapp 1, för 15 år sen så rensade jag bort den putsade vassen precis som du gjort. Men satte Folierade spånskivor mot brädtaket istället för gips. Då fanns inte ledspottar, så stora pottor fälldes in mellan uppsågad ebrädor. Inte bara Putsen som dammar, sågspånen är rätt mysig också😅 Nackdelen är att de gamla brädorna inte alltid är helt släta/jämna, därför jag föredrog spån framför gips.
För 2-3 år sen var det dags för nästa etapp. Då behövde jag även få i betydligt mer kanalsiation i taket. Ett rum skulle bli TV rum, ett ennat blev samlingspunkt för Dragningar som kom från en ny övervåning mm (Typ >30 flexrör i taket. Så då tog jag beslutet att även rensa brädorna, och ta ur sågspånen. (Spelar ingen roll hur bra mask man har . Känner fortfarande träsmak i munnen.)
När detta var rensat så blev det ju betydligt enkalare att dra nya elrör, infällands högtalare, spottar (satte tillslut riktiga pottor här också trots LED spot). Isolerade med ny stenull. Sen gles och gips.
Blev ju rätt mycket mer jobb, men känner att det var värt det. Retar mig på att jag har sågspån kvar i två rum nu, och en del utanpåliggande som jaga hde kunnat fälla in mm..
Så min rekommendation är ändå att både rensa innertaket, riva planken, isolera om , och sen bygga upp med gles och gips. Kommer kosta dig en eller 2 helger mer, och ett antal andningsmasker och ett par balar isolering.
Nu har jag lite begräsnad takhöjd också så kände att varje cm räkandes.
PS.
Angående ytterväggarna så isolerade jag dom invändigt med multipor och silicatfärg. Har funakt fantastiskt bra. Bra klimat, varma väggar som andas, och inga luftspalter etc. Isolering direkt mot vägg och plast som det mar idag är inte en god ide. https://www.xella.se/sv_SE/brand-multipor.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 626 inlägg
Härligt, ser riktigt bra ut! 👍
Hade jag bott själv hade jag rivit resten också, men min fru vill gärna ha möjlighet att tvätta så jag struntar i den 15 mm extra höjden denna gången. Även om det gör lite ont i min OCD-själ…
Sen går jag och funderar på om man ska sätta 6mm gips eller 12mm? Finns det några för- och nackdelar? (spottarna får plats oavsett)
Hade jag bott själv hade jag rivit resten också, men min fru vill gärna ha möjlighet att tvätta så jag struntar i den 15 mm extra höjden denna gången. Även om det gör lite ont i min OCD-själ…
Sen går jag och funderar på om man ska sätta 6mm gips eller 12mm? Finns det några för- och nackdelar? (spottarna får plats oavsett)
6 mm gips ( renoveringsgips ) följer underlaget när det skruvas fast och kan bli buligt, kan vara knepigt med att skruvarna går rakt igenom. Används bara när underlaget är jämnt. 13 mm är styvare och blir plant.andreascarlsson skrev:
Härligt, ser riktigt bra ut! 👍
Hade jag bott själv hade jag rivit resten också, men min fru vill gärna ha möjlighet att tvätta så jag struntar i den 15 mm extra höjden denna gången. Även om det gör lite ont i min OCD-själ…
Sen går jag och funderar på om man ska sätta 6mm gips eller 12mm? Finns det några för- och nackdelar? (spottarna får plats oavsett)
Medlem
· Västra Götaland
· 626 inlägg
Jag kunde inte låta bli tanken på att öppna upp, så jag lossade en bräda! 😆
Det är inte riktigt samma byggteknik som Mojjens tak. Men detta innebär ju att det inte är några problem att dra ner den gamla läkten och sätta ny!
Men en fråga: Kommer stadgan i takstolarna därmed att försvinna!? Jag tänker att den befintliga läkten sitter med tre spik i varje regel (som i sin tur sitter fast på något sätt i takstolarna), tar man bort dem kanske man skapar en oönskad instabilitet? Den nya läkten/glespanelen kommer ju att sitta med cc 30 så det blir inte alls samma mängd trä som håller ihop det hela...
Hjälp! 😱
Det är inte riktigt samma byggteknik som Mojjens tak. Men detta innebär ju att det inte är några problem att dra ner den gamla läkten och sätta ny!
Men en fråga: Kommer stadgan i takstolarna därmed att försvinna!? Jag tänker att den befintliga läkten sitter med tre spik i varje regel (som i sin tur sitter fast på något sätt i takstolarna), tar man bort dem kanske man skapar en oönskad instabilitet? Den nya läkten/glespanelen kommer ju att sitta med cc 30 så det blir inte alls samma mängd trä som håller ihop det hela...
Hjälp! 😱
Redigerat:
Ser ut som att det inte finns någon isolering i bjälklaget. Du kan med fördel ta bort varannan bräda, allt hänger ihop på det som är ovanför. Se bara till att du inte tar ner en som ska vara kvar för att skruva gipsen. Det blir till att mäta, sen kan det vara bra att lägga rör för el ovanför, nu när det ändå är öppet. Annar så bryr du dig inte, utan bara om det ska bli elrör.
Medlem
· Västra Götaland
· 626 inlägg
Tack för input!
Jag drar ner allting, för taket är så ojämnt så jag måste använda justerskruv när jag sätter upp gipsen, och då blir det helt enkelt lättare att sätta ny glespanel.
Jag drar ner allting, för taket är så ojämnt så jag måste använda justerskruv när jag sätter upp gipsen, och då blir det helt enkelt lättare att sätta ny glespanel.