Hallå, jag undrar om jag behöver lägga in en balk eller om i balkarna räcker för att kunna riva hjärteväggen? Bjälklaget är skarvat på den teglade hjärteväggen. 20140105_123534.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
[ATTA 20140105_123534.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
Utveckla vad det är du vill göra. Det ser inte ut som om du har någon egentlig hjärtvägg utan mer som om det är en fd. yttervägg du refererar till? Jag skulle nog rekommendera att du kontaktar en konstruktör innan du river en bärande vägg.

Jag vill ta bort hjärteväggen om det går så att de två rummen blir ett stort eller om jag behöver fälla in en balk? Sedan undrar jag om i balkarna som är där var sida om väggen klarar av kraften om man river väggen för att bjälklaget vilar på väggen jag tänkt riva. Ska man ha en stålbalk eller ska man ha en limträbalk om man ska ha balk?

A
Tumstocke skrev:
Jag vill ta bort hjärteväggen om det går så att de två rummen blir ett stort eller om jag behöver fälla in en balk? Sedan undrar jag om i balkarna som är där var sida om väggen klarar av kraften om man river väggen för att bjälklaget vilar på väggen jag tänkt riva. Ska man ha en stålbalk eller ska man ha en limträbalk om man ska ha balk?
Hej igen!

Du måste absolut ha en balk för att bära av de krafter som den bärande väggen leder ner. Beroende på vilket material huset är byggt av så kan du välja balk och dimensionering. Det finns tabeller för sånt. Men som sagt.. enligt dina ritningar är det inte en 'hjärtvägg' det där.. Hjärtväggar står alltid i mitten av ett hus och tar upp laster tillsammans med ytterväggarna. Din vägg går i linje med en yttervägg och är därför inte en hjärtvägg utan en bärande vägg. (obs. ej hjärtEvägg som du skriver;)).
Så.. beroende på vilket material ditt hus är byggt av, kan du välja storlek på öppning och balkmaterial samt dimensionering av densamma. Det går lättare om det är ett trähus.. som har murad källare tex, än ett hus som är helt av tegel tex.
Tag kontakt med en konstruktör för att vara helt säker på att det går att genomföra!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.