1 459 läst · 9 svar
1k läst
9 svar
Riva hjärtevägg + sidovägg mot ytterväg - fråga om stabilitet med yttervägg
Vi kommer att riva hjärteväggen (ersätts med balkar) och en sidovägg mot ytterväggen (rödstreckade linjer). Behöver man lämna kvar och förstärka en "stump" av sidoväggen som ansluter till ytterväggen för att bibehålla dess stabilitet? Se bild.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
När är huset byggt?
Glömde nämna att det är en 1½ plans tegelvilla byggd 1957. Enligt en byggingenjör jag talat med idag så har inte den rivna sidoväggen (inte hjärteväggen) någon betydelse för stabiliteten på ytterväggen. Alltså den lilla "stumpen" jag skrivit LÄMNA KVAR? på behövs inte.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är ingen tegelvilla utan ett hus med regelstomme av trä som utvändigt är klätt med fasadtegel. Eftersom det är ett 11/2-planshus är hjärtväggen bärande och måste ersättas av balkar, eventuellt med en extra pelare som stöd på den långa sträckan för att hålla nere höjden. Det är svårt att säga mer utan en måttsatt ritning.
Korrekt som du påpekar, jag är ingen byggare. Det är regelstomme av trä som utvändigt är klätt med fasadtegel. Men det var inte hjärtväggen som var huvudfrågan utan ifall ytterväggen behöver stöd om man tar bort sidoväggen, se röd pil bifogad bild. Enligt svar från byggingenjören (se ovan) så behövs inte det, saken är därmed utredd.
På timmerhus behöver man lämna en bit för att väggen inte ska kalva.
Men inte på andra hus.
På de ställen man lämnat "stumpar" så innehåller de den regel som bär upp den avväxlande balken som ersätter den bärande väggen.
Men inte på andra hus.
På de ställen man lämnat "stumpar" så innehåller de den regel som bär upp den avväxlande balken som ersätter den bärande väggen.
Tack för era svar, jag är nöjd med den info jag fått!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Frågan är inte fullt så enkel. Även långa regelväggar kan behöva sidostabilisering. I det här fallet finns det gott om sidoväggar på husets andra sida som fullgör den uppgiften. Hus som ligger på vindutsatta platser kan behöva extra förstärkning trots förekomsten av väggar.
Tack Justus. Jag får lita på byggingenjörens utlåtande att det i det här fallet inte behövs, se ovan.