Byggahus.se

Riva friggebod med hästmyror?

903 läst  14 svar

1. T
    Medlem Nivå 1
    jag håller på att köpa en tomt som varit övergiven i flera år, det står en liten friggebod som fungerar som jaktkoja. Kojan är fuktskadad, ikväll var jag där och kikade på om stugan går att rädda överhuvudtaget och ha som förråd. Då upptäckte jag att den är full av hästmyror, så jag har gett upp tanken på att rädda kojan.

Är det nåt speciellt jag ska tänka på när jag river kojan, så att hästmyrorna inte sprider sig till nåt annat ställe? Jag ska även plocka bort alla fallna träd osv som ligger runtomkring på tomten.

2. lärjungen
    Medlem Nivå 7
    Elda upp den. Det skulle jag gjort. Mycket tändvätska så det går fort och myrorna inte hinner fly. Men kanske är lite svårt den här årstiden ifall det är torrt. Och det kräver säkert någon form av tillstånd också om det är en stor koja.

Annars är det bara att lägga alla fallna grenar och träd över den och vänta till valborg nästa år.

3. M
    Husägare · Nivå 7
    Det är förbjudet att elda rivningsavfall.

Rubriken är lite kul, jag tolkade den som att du ville använda dig av hästmyror som arbetare för att riva boden.

4. Staffan2000
    Medlem · Nivå 13
    Det trodde jag också!
    Utnyttja gratis arbetskraft!

5. D
    Medlem · Nivå 18
    Det är inte omöjligt att den kan räddas ändå. Men ta bort allt virke som misstänks vara angripet.

6. T
    Medlem · Nivå 8
    Vad oroas över att hästmyror sprider sig?
    Vad jag vet angriper dom bara fukskadat virke.

Jag har själv totalrenovera en fukskadat stuga där såg man tydligt var myrorna grävt och där det tagit stopp pga virket blev hårt.

Riv du stugan och ta bort allt och oroa dig inte över myrorna :)

• Laddar…
  7. H
    Verktygstokig · Nivå 9
    Nej man får elda om man söker kommunen först.
    Ska riva en stuga på 70 kvm.
    Sökte lov hos kommunen att elda upp den och fick det godkänt.
    Tak fönster och annat obrännbart skulle bort först sen var det bara tända på.
    Dock så drog tiden iväg lite så vår och sommaren kom.
    Så valde att ta en grävmaskin med grip som plockade ned allt.
    Är problem med liten väg att få ut container dit men nu är stugan borta.
    Kosta bara mer.
    Men som sagt man får elda om kommunen godkänner.

8. T
    Medlem Nivå 1

Om myrorna får jobba på några år till så är nog stugan borta, då kan jag bara plocka upp lite fönsterrutor och spik från marken :)

• Laddar…
  9. L
    Medlem Nivå 6
    Kolla med räddningstjänsten - de kan vilja ha nåt att öva på. (Jag skojar inte).

10. H
    Verktygstokig · Nivå 9
    Vet dom vill ha det.
    Men man måste fråga kommunen om lov först.
    Men går men till brandkåren så kanske dom söker lov.

• Laddar…
  11. Staffan2000
    Medlem · Nivå 13
    • Laddar…
  12. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Låter som en tomt i en skog, om det finns en jaktstuga där.
    Hästmyror finns väl lite överallt i skogen, så de flyttar bara till nästa stubbe eller så

• Laddar…
  13. T
    Medlem Nivå 1
    Japp, en tomt i skogen, och det ska upp en ny jakt-/skoterstuga där på sikt. Men hästmyrorna vill jag inte ha in i nya stugan.

14. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Det finns säkert flera andra bo i närheten i skogen.

Har du tänkt på bygglov för den nya stugan?

15. T
    Medlem Nivå 1
    Japp, har redan haft en bra dialog med handläggarna på bygglovskontoret kring hur jag ska göra och tänka :)

• Laddar…