undine
Hej,

Osäker om detta passar in här, testar.

Jag bor i ett hus från 1977, köptes för 2½ år sedan. I två av rummen står två stycken väggfasta garderober. De är verkligen skitfula sådana klassiska fasta garderober så jag tänkte bygga en walk-in-closet istället. Jag googlade runt lite kring att riva fasta garderober och läste något om "bärande garderober". Dvs att man måste kolla om det är bärande innan man slår ner garderoberna. Där kände jag hur jag tappades. Hur vet man om en garderob är bärande?!

Jag har försökt skapa en glipa i garderobens sockel och kolla in om golvet fortsätter och det gör det. Golvmattan fortsätter, takbrädorna (takpanel, typ) fortsätter in i själva garderoben och där är tapet bakom. Dock inte den tapet som är synlig i rummet utan jag tror det är en sådan bas-väv-tapet. Jag tolkar det som att garderoberna är ditmonterade och alltså inte en del av rummets "byggnadskonstruktion". Men hur vet jag säkert?!

Bifogar två skisser av rummen. Det nedersta rummet är ett sådant klassiskt 70-talshusrum som jag tror varit två små rum från början. Jag är uppväxt i ett hus från 1973 som hade likadan konstruktion med två små rum, men då slog man in halva väggen och satte igen ena dörren och skapade ett enda stort rum (dock med en bit vägg i mitten, samma bit som jag har som horisontell vägg på bilden). Där var ingen fast garderob i det huset, så det borde alltså inte vara något bärande i den garderoben? Men det kan ju vara olika ändå kanske..

Konstruktiva tips och tricks för en nybörjare tas tacksamt emot.

Rum1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

rum2.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Ta en bild och lägg upp, men de där garderoberna är inte bärande utifrån din beskrivning.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Om bilderna stämmer är de INTE bärande. För att vara det ska de vara integrerade i väggkonstruktionen på ett helt annat sätt än dessa.

undine
Här är två bilder i samma ordning som ovan. Ursäkta röran "jag bygger om" hehe.

IMAG1013.jpg
Skapa konto

IMAG1015.jpg
Skapa konto

Jag instämmer med övriga. De är knappas bärande bara integrerade i väggen.

undine
Allright, tack för hjälp alla!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.