Har ett litet dilemma, ska jag riva det gamla uthuset eller försöka rädda det ?

Uthuset är 5x6 m i två plan med vidbyggd carport på 4x6m, dvs ett skapligt stort förråd.
Problemet är att det sakta sjunker ner i jorden och har nog gjort det några år :(

Huset är ett vanligt "lösvirkeshus" med stolpar (c/c 1200) och reglar på traditionellt vis, stående på en underram som i sin tur vilat på stenar på marken.
Underramen är nu ett minne blott och resterna ligger ca 2-3dm ner i jorden. Även stolparna är hårt angripna nertill. Längs den ena långsidan är det bara hörnstolparna som fortfarande bär huset meden övriga stolpar hänger i luften... Gissar att huset vilar på brädfodringen längs den väggen..
Det finns snedsträvor mellan stolparna och den numer obefintliga underramen

Detta måste alltså göras:
* Skarvning av några stolpar
* Nya snedsträvor (gissar att stabiliteten inte är den bästa nu)
* Ny underram (behövs underramen egentligen)?
* Fast mark under stolparna.

Behöver lite råd och tips på hur jag går vidare...
Är det värt att rädda eller är det förmycket jobb?
Finns det någon med erfarenhet av liknande projekt?
Hur gör man enklast för att reparera stolpar och byta underliggare ?

Just nu är jag inne på att bevara huset utifrån dessa för/nackdelar:

Plus
* Stort förrådsutrymme (2x30 m2 + 24 m2 carport)
* El finns indraget
* Övre delen av stommen är ok
* Taket är ok
* Rädda bef tar kortare tid än att riva + bygga nytt
* Renovering är betydligt billigare än att bygga nytt
* Huset skymmer sikten i en kurva = fungerar som farthinder.

Minus
* Huset står lite illa till, precis på vägkanten i innerkurva. Skymmer sikten ut från infarten.
* Carporten är felvänd, vinklad 90° mot infarten.
* Jag vet inte riktigt vilken metod jag ska använda för lyft och reparation.
* Marken är dålig.

Om möjligt så fixa en ny plats där du vill ha huset, vänt åt rätt etc. Det är inte så märkvärdigt att få loss ditt hus från befintlig plats och med en lastbil med kran få den flyttad, men då måste du väl ha byggndslov på den nya platsen? Då kan du fixa nödvändiga reparationer, ny syll etc på den nya platsen innan du lyfter. Kanske går det att rulla över???

Alternativ är att du har den där du har den nu, men vridet, ordna några hörnplintar först och ordna ett lyft med kranbil men sätt huset några dm högre än plintarna (palla upp det). När du är färdig med din underram så kan du sänka ner huset på plintarna.

Om du nu inte är riktigt nöjd med så som det står nu, så låter det väl bättre att göra en vridning etc nu (men tänk på byggregler) även om detta tar lite mer tid nu, annars är det sista alternativet att du lyfter på befintlig grund, få loss huset och ordna till det som ska ordnas. Du kan lyfta huset med vanliga bildomkrafter, se till att pall under riktigt bara

Flyttning känns helt uteslutet. Jag inbillar mig att en sådan operation förutsätter att underram och stolpar finns på plats och håller ihop huset ? Man brukar väl placera kraftiga balkar under ett hus som ska lyftas.

Placeringen är inget väsentligt problem alltså.
Bygglov är f.ö. inget problem, bor utanför planlagt område ;D

låter som det skulle va ett objekt för brandkåren att öva på ;D

Du anar inte hur rätt du har ;D

Det är nog sämre än jag trodde :'(
Har börjat med den ena långsidan, den sämsta.
Där finns 4stolpar + hörnstolparna.
Alla 4 stolparna hänger i luften.
Trodde då att det står på hörnstolparna, men det visade sig att även en av dessa hänger i luften :o
Just nu vet jag inte riktigt vad huset står på ??? Misstänker att det faktiskt är brädfodringen som håller upp kåken.

Hursomhelst verkar det gå skapligt bra att lyfta. Stora problemet är att hitta fast mark för domkraften.

Funderar just nu på hur jag ska kunna få grepp med domkraften på stolparna ???
Lutar just nu åt att bygga ett "domkraftsfäste" av kraftig U-balk som kan bultas fast på en stolpe.
Tips på liknande anordningar mottages tacksamt.

ligger det ingen bärlina över stolparna som du med ett rör på domkraften kan trycka på......så kan du kanske palla upp o byta de stolpar som är kass

Bärlinan ligger ovanpå stolparna så det är inte mycket att lyfta för det är ju ganska mycket vikt som ligger i väggarna också.
Det finns dock tvärgående spikreglar 50x125 som är lite infällda i stolparna som det går att lyfta i. Det känns dock inte helt bra eftersom det antingen blir ett snett lyft eller också måste jag börja riva bort delar av brädfodringen. Eftersom jag misstänker att det är brädfodringen som håller upp huset så vågar jag inte börja riva där :-/

Kan jag komma på en metod som fungerar bra kommer jag att ha nytta av den även senare när övriga uthus ska lyftas och fixas. Det känns därför som jag kan lägga lite tid på att bygga lämpliga verktyg för ändamålet.

En granne berättade för mig när jag nämnde jag tänkte ta bort gamla uthuset och bygga nytt lite större.

Han nämnde att då tidigare behövdes ej bygglov då det ej fanns detaljplan och en skulle bygga ut sin uthus började med att riva gamla först. Då när han var klar motsatte hans granne utbyggnaden och han fick söka bygglov på nytt med motstånd. Men fick till slut efter 1½ år typ.

Hade han behållt en vägg och renoverat resten för att sen byta ut väggen till nytt hade han sluppit det problemmet.

Som det kan bli för vissa husägare med nitiska grannar...

Har pratat med kommunen ang ev bygglov för utbyggnad av ladugården och samtidigt "konvertering" tilla garage.
Räckte med en bygganmälan trots att byggytan blir det dubbla ;D

Det finns fördelar med att inte ha grannarna precis inpå knuten ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.