Hej! Bor i ett lerstenshus från runt 1900, med konstruktionen bjälklag mot mark. Bjälklaget ligger i sjösand, sedan plank på bjälklaget. (Om det är vanligt någon annanstans än i Skåne har jag ingen uppfattning om.) I samband med besiktningen talades det mycket om vikten av att huset andades, något jag tog till mig och rev ut befintlig parkett och vips så hade vi ett synnerligen stiligt plankgolv. Men, sen kom hösten/vintern och nu kan jag lova att huset andas när friska vindar tar fart från sundet och rullar in över den Skånska slätten... Med vattenburen el som värmekälla så andas 70 m2 hus bortåt 3500 kilowatt i månaden, det är med andra ord direkt ohållbart i längden, och kylan kommer i princip uteslutande från golven. Nu till frågorna;

1. Ska grunden i mitt fall vara ventilerad? Lite "skadad" som man är så går jag runt och jämför med identiska hus och kommit fram till att cirka hälften har luftinsläpp, resten inte. (Om det är så att den inte måste vara det så är jag den förste att springa ut och täppa igen ventilerna..)

2. Oavsett vilket så är jag ändå rätt övertygad om att i vår åker sand, bjälklag och plankgolv till tippen för den sista vilan, och att jag istället gjuter nya golv. Finns det något lämpligt alternativ då jag inser hur fruktansvärt tråkigt jobb det är i förhållande till hur lite det syns rent resultatmässigt? (Sen ska erkännas att jag är fruktansvärt nyfiken på hur det ser ut därnere, men antar att detta är någon form av besatthet som man tappar om ett par år när man blivit mer luttrad:rolleyes:))

3. Om kanske inte man själv men andra i familjen tycker detta är en mindre bra semesteridé, vad kan det i runda tal kosta att få utfört av hantverkare? Cirka 50 m2 handlar det om, med makadam, isolering och slutligen betong? Givetvis svårt att säga förstår jag, men är ändå tacksam för en ungefärlig uppskattning.

Kommer säkert med följdfrågor efterhand, Tack på förhand! Hälsar Per

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.