Byggahus.se

Riva bärande valv, hur göra med HEA-Balken?

1. F
    Medlem Nivå 2
    Har ett källarprojekt där jag vill sätta in en dörr där det idag är ett valv. Valvet har två reglar från golvet ovan vilandes på sig och valvet är idag förstärkt för att hantera vikten. Jag har skaffat en HEA-balk som jag skall sätta in istället, men nu till kärnfrågan - hur får jag balken att trycka upp mot takstolarna de sista milimetrarna? Såhär tänkte jag gå tillväga

1: Stämpa upp reglarna på var sin sida av dörren
    2: Såga / plocka ur teglet så att jag får in min balk mellan väggen och reglarna
    3: stämpa upp balken så den ligger dikt an mot regeln
    4: Fylla i "tomrummet" med betong.

Dock så krymper ju betong lite och risken är att jag får en glipa. Borde jag använda något annat? Finns det någon expanderskumm som funkar? Expanderbetong behåller väl bara sin storlek men även där är ju en risk att jag inte fyllt ut tomrummet helt och hållet.....

Förslag mottages tacksamt. Hjälp med själva jobbet mottages ännu mer tacksamt ;)

/F

Redigerat 17 sep 2009 14:08
  2. K
    Medlem Nivå 5
    Du kan göra som så att du först gjuter ett plant upplag som får bränna. På detta kan du sedan justera höjden på balken med tunna plåtar.

Eller så pressar du upp bjälklaget ngt litet med stämpen, innan du stoppar in balken, så sjunker det ner till normalnivå sedan.

Om du inte skall gjuta på tjockt, eller har väldigt snäva krav på mått/rörelser av någon anledning, så funderar du nog för mkt på det här.

3. F
    Medlem Nivå 2
    Mja, mina krav är satta utifrån att jag aldrig gjort det förut - vill ju säkerställa att det inte går åt helvete. Tunna plåtar att schimsa med lät ju iofs smart. Det får det nog bli.

Tack!

/F

4. I
    Medlem Nivå 1
    du ska slå in järnkilar som du sen kapar jäms med balken. sen svetsar du fast kilarna så att dom inte kan röra sig