Byggahus.se

Riva bärande vägg, behöver tips.

2k läst  22 svar

1. T
    Medlem Nivå 5
    Hejsan

Tack för era svar.
    Justusandersson Jag tar det som att du har tagit dig några minuter att räkna fram dimensionen på balken som behövs. Är det något du kan dela med dig av? Efter en första tur med kommun så vill de har en beräkning på avväxling som komplettering till min anmälan, de vill även ha planritning och förslag på kontrollplan och planritningen är inga konstigheter.

Tack på förhand.
    Mvh Tobbe

2. J
    Medlem · Nivå 22
    Jag är inte säker på vad du vill veta. Generellt sett klarar en 1,5 m lång avväxlingsbalk i limträ med dimensionen 56x180 mm ca 15 kN/m (omkring 1500 kg/m) i utbredd last. Utan kunskaper i byggnadsstatik är det nog svårt att skriva det som kommunen önskar på ett trovärdigt sätt. Du får nog vara beredd att betala en konstruktör fför det.

3. T
    Medlem Nivå 5
    Tack för svaret..

Vi har inte sagt något om avväxlingen ännu så kanske är det just det som de söker för komplettering, inte just beräkningen i sig. Jag vill gärna tro att den byggnadsingenjör som ville ha detta gärna ser hur rimligt eller orimligt det kan vara. De får annars ta beslut på det vi ger och i värsta fall framöver så tar vi in en konstruktör för jobbet men slipper helst det. Skulle du hävda att den parallellt löpande bärande konstruktion 2 meter ifrån påverkar valet av balk?

Tack för din tid.
    Mvh Tobbe

4. J
    Medlem · Nivå 22
    Det gör den sannolikt men jag har inte sett någon ritning som ger stöd för att räkna med det. När man inte är 100% säker på något måste man ofta överdimensionera.

5. T
    Medlem Nivå 5
    Jo det är min tanke också att gå upp något oavsett, estetiskt finns dessutom gott om utrymme så att väl ingen anledning till att inte göra det då?

6. J
    Medlem · Nivå 22
    Har man plats för det är det aldrig fel att gå upp i dimension. Merkostnaden är marginell.

• Laddar…
  7. T
    Medlem Nivå 5
    Tack för hjälp och input.

Allt har gått igenom med kommunen så nu återstår själva arbetet, det gör jag självklart och kanske uppenbart inte själv.

8. T
    Medlem Nivå 5
    För det estetiska och enkelheten så funderar jag på att börja om och använda 2x 45x95 reglar istället för 90x90.. Att det är skillnad förstår jag men kan det bli avgörande? Balken kommer vara 56x225..

Tack på förhand
    Mvh Tobbe

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka