Byggahus.se

Riva bärande betong vägg

1. S
    Medlem · 60 inlägg

sussens

Medlem
    Hejsan!
    Vet inte om denna fråga är placerad i rätt del av forumet men testar här.

Jag är en nyutbildad byggingenjör med ytterst lite praktisk erfarenhet. Har precis köpt hus med min sambo och ska nu om några månader ge oss på att renovera.

En av grejerna vi ska göra är att riva en bärande betongvägg för att bättra på planlösningen och känslan när man kliver in i hemmet. Och jag har kollat runt en massa på detta forum och även andra sidor på internet, rådfrågat mina kontakter jag har i byggbranschen men sitter ändå med frågor och funderingar...

Väggen som ska rivas är den rödmarkerade på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Vägg rivning.png

Jag har pratat med min kommun och bygglov behövs inte men bygganmälan krävs, och jag är inte helt säker men jag antar att någon form av konstruktionsritning med bärighetsberäkning krävs? (Typ frame-analysis.)
    Jag kan själv göra detta egentligen, men skulle ni som har erfarenhet rekommendera att använda sig utav en mer erfaren konstruktör eller tror ni att kommunen skulle godta mig själv som KA?

När konstruktionsritningen väl är gjord, är detta ett arbete jag klarar av själv med rätt verktyg? Eller bör man anlita en håltagningsfirma?

Finns det fall då man inte behöver stämpa?

Om man nu ska stämpa och förstärka efteråt med balk, kan någon förklara lite mer utförligt hur detta görs? Just nu får jag inte riktigt ihop bilden...
    Skulle det varit en vägg med träreglar är jag mer "med i matchen", men när det kommer till just betong är jag osäker på hur det fungerar vid de olika kontaktytorna.

Ber om ursäkt för ett flummigt inlägg med många frågor, men hoppas att ni förstår vad jag är ute efter och kan svåra på något av det iallafall :D

Med vänlig Hälsning, Simon

2. J
    Medlem · Blekinge · 8 978 inlägg

justusandersson

Medlem
    Det känns lite märkligt med en betongvägg i bottenvåningen på ett småhus, som dessutom inte är särskilt gammalt. Det måste finnas någon förklaring till det. Hur ser det ut i nästa plan och hur är bjälklaget utfört?

3. S
    Medlem · 60 inlägg

sussens

Medlem
    Huset är från 1960. Väggen känns stenhård och stum när ja knackar på den. Bjälklaget vet jag faktiskt inte vad det är =0
    Jag har fått sagt till mig att det är betong, men kan åka dit och skära lite för att se vad det faktiskt är... Kanske jag skulle gjort innan jag skrev inlägget ^^

4. J

justusandersson

Medlem
    Av skrafferingen på ritningen att döma är det i alla fall inte betong. Snarare lättbetong eller murtegel. Passa på och kontrollera bjälklaget ovanför samtidigt. Det har ju betydelse för val av lämplig åtgärd.

5. S
    Medlem · 60 inlägg

sussens

Medlem
    Okej!
    Tack för tipset! Ska dit nästa vecka då tar jag och kollar på detta och uppdaterar!

6. S
    Medlem · 60 inlägg

sussens

Medlem
    Nu har jag kollat, det är solid betong i väggen och ingen eldragning i den heller.
    Så, till frågan igen då, hur gör man detta?
    Tar bort väggen på bästa sätt, och sen har man 3 balkar som man sätter upp? 2 vertikala och sedan en som ligger uppepå dessa 2 stående?
    Hur hade ni gjort?

7. J

justusandersson

Medlem
    Hur är bjälklaget ovanför utfört och vad finns ovanför väggen?

8. S
    Medlem · 60 inlägg

sussens

Medlem
    Skit också, glömde kolla bjälklaget som du bad mig om när jag va där.....
    Ovanför är iallafall en icke bärande vägg.
    Har letat runt en del på internet nu för att försöka komma på hur man ska bära sig åt för att få reda på hur bjälklaget är konstruerat, men inte hittat nåt bra. Hur gör ni? Hål i golvet? ( inte aktuellt) Tar upp en list eller golvbit?
    Mvh
    Sussens

9. J

justusandersson

Medlem
    Hoppa på det. Då märker du om det är trä eller betong.

• Laddar…
  10. S
    Medlem · 60 inlägg

sussens

Medlem
    Nu har jag pratat med en konstruktör, vart där och kollat under och i alla väggar och bjälklag.

Jag har gjort uträkningar på lasteffekterna och reaktionerna, utbrett på 1920 som öppningen kommer vara. HEA 160 klarar detta med god marginal. Förstår hur jag ska göra men undrar lite snabbt egentligen om hur mycket betong som balken behöver ligga på i ändarna?
    Kommar skära ut öppningen i betongen, sedan såga ur en liten bit uppe på sidorna där jag sedan ska lägga balken, men hur mycket bör jag jacka ur? Räcker det med 160mm?

Kan skicka bilder och ritningar lite senare, sitter dumt till nu men ville skriva och fråga innan jag glömde av! hehe

Mvh

11. J

justusandersson

Medlem
    Är du verkligen säker på att det rör sig om platsgjuten armerad betong i väggarna? Jag har väldigt svårt att tro det. I så fall skulle det bli kallt som i graven i rummen. Betonghålsten låter i så fall rimligare.

12. S
    Medlem · 60 inlägg

sussens

Medlem
    Nej du har helt rätt! Det är murad sten som sen man har "lagt" betong på, eller vad man nu säger. Men det spelar ingen roll för bärförmågan eller konstruktionen =)
    Blir bara lite enklare att riva :D

13. Jarlingar
    Allvetare · Jamtland · 1 985 inlägg

Jarlingar

Allvetare
    Ta ner hela väggen och ställ balken på tex VKR 100.
    Blir billigare än urjackningen och behöver mindre plats. (y)

Om väggen varit i betong så hade 160 upplag räckt.
    Med hålsten vågar jag inte gissa.

14. S
    Medlem · 60 inlägg

sussens

Medlem
    Det var det jag tänkte göra först men begriper inte helt hur jag "kopplar" balkarna på varandra, samt stadgning ner till och in mot vägg. Ska man svetsa fast balkarna i varandra?

Att det tar mindre plats är jag med på, men varför blir det billigare? =0 Då måste jag ju köpa mer stål. :thinking:

15. H
    Anonym

henke_benke

Anonym
    förmodligen putsad då?
    har du börjat fundera över hur du skall göra med rivning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.