Byggahus.se

Riva bärande betong vägg

1. S
    Medlem · 60 inlägg

sussens

Medlem
    Hejsan!
    Vet inte om denna fråga är placerad i rätt del av forumet men testar här.

Jag är en nyutbildad byggingenjör med ytterst lite praktisk erfarenhet. Har precis köpt hus med min sambo och ska nu om några månader ge oss på att renovera.

En av grejerna vi ska göra är att riva en bärande betongvägg för att bättra på planlösningen och känslan när man kliver in i hemmet. Och jag har kollat runt en massa på detta forum och även andra sidor på internet, rådfrågat mina kontakter jag har i byggbranschen men sitter ändå med frågor och funderingar...

Väggen som ska rivas är den rödmarkerade på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Vägg rivning.png

Jag har pratat med min kommun och bygglov behövs inte men bygganmälan krävs, och jag är inte helt säker men jag antar att någon form av konstruktionsritning med bärighetsberäkning krävs? (Typ frame-analysis.)
    Jag kan själv göra detta egentligen, men skulle ni som har erfarenhet rekommendera att använda sig utav en mer erfaren konstruktör eller tror ni att kommunen skulle godta mig själv som KA?

När konstruktionsritningen väl är gjord, är detta ett arbete jag klarar av själv med rätt verktyg? Eller bör man anlita en håltagningsfirma?

Finns det fall då man inte behöver stämpa?

Om man nu ska stämpa och förstärka efteråt med balk, kan någon förklara lite mer utförligt hur detta görs? Just nu får jag inte riktigt ihop bilden...
    Skulle det varit en vägg med träreglar är jag mer "med i matchen", men när det kommer till just betong är jag osäker på hur det fungerar vid de olika kontaktytorna.

Ber om ursäkt för ett flummigt inlägg med många frågor, men hoppas att ni förstår vad jag är ute efter och kan svåra på något av det iallafall :D

Med vänlig Hälsning, Simon

2. J
    Medlem · Blekinge · 8 978 inlägg

justusandersson

Medlem