13 093 läst · 35 svar
13k läst
35 svar
Riva badrum själv, hur gör jag?
Sida 1 av 3
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 232 inlägg
Nu behöver jag era kloka råd. Efter 16 år har det bristfälliga tätskiktet runt golvbrunnen i badrummet på övervåningen gjort sitt.
Vatten rinner genom taket på nedervåningen. Besiktning genomförd och försäkringen ersätter skadan med ca. 100 000 kronor. Vi betalar 30 000 kronor för icke ersättningsbara kostader plus självrisk.
Jag kan välja att riva själv för att minska kostnaderna och då till min fråga, hur gör jag?
Badrummet är 3 kvadratmeter. Kakel och klinker från golv till tak. Huset är reglat med trästomme. En vägg är yttervägg/snedtak. Rör i vägg och golv. Elektrisk golvvärme.
Vilka verktyg behövs?
Hur minimerar jag damm i resten av huset?
Vad behöver jag tänka med el och VVS?
Hur tar jag enklast bort kakel, klinker och skivmaterial?
Tack på förhand!
Vatten rinner genom taket på nedervåningen. Besiktning genomförd och försäkringen ersätter skadan med ca. 100 000 kronor. Vi betalar 30 000 kronor för icke ersättningsbara kostader plus självrisk.
Jag kan välja att riva själv för att minska kostnaderna och då till min fråga, hur gör jag?
Badrummet är 3 kvadratmeter. Kakel och klinker från golv till tak. Huset är reglat med trästomme. En vägg är yttervägg/snedtak. Rör i vägg och golv. Elektrisk golvvärme.
Vilka verktyg behövs?
Hur minimerar jag damm i resten av huset?
Vad behöver jag tänka med el och VVS?
Hur tar jag enklast bort kakel, klinker och skivmaterial?
Tack på förhand!
Moderator
· Stockholm
· 53 203 inlägg
Du får ju börja med att stänga av vattnet dir på något vettigt sätt.
Kakel o klinkers bilar du bort. Enklast, köp en borrhammare med bilningsfunktion (man kan ställa in att verktyget inte skall rotera, när man inte borrar med den), till den köper du gärna en lite bredare bilningsmejsel. Det duger bra med en lågpris borrhammare (observera, det är något helt annat än en slagborrmaskin, även om funktionen kan kännas snarlik). Så köp på Jula, eller ngn byggmarknad, välj deras lågprisfabrikat. MEN inte den biligaste klenaste. På de lite bättre brukar slagenergin anges, välj minst 3 - 4 Joule. Tänker renovera många badrum, så kan det vara läge att titta på lite proffsigare fabrikat. Annars finns det även att hyra.
Skivmaterilen, kan gå med vanlig kofot, sitter de för bra, så kör med cirkelsågen mitt mellan reglarna, ställ in sågen så den bara precis når igenom skivan, så riskerar du inte att kapa något rör. Men kolla att du verkligen behöver riva skivorna.
Damm, sätt upp en "gardin/dörr" av kraftig plastfolie, ex. byggplast. Finns även att köpa färdiga på byggmarknader/Jula osv. Gärna två efter varandra. kakel o liknande rivningsavfall bär du ut i murarhinkar, behöver du bära dem genom möblerade rum, så lägg en plastfolie över hinken innan.
Kakel o klinkers bilar du bort. Enklast, köp en borrhammare med bilningsfunktion (man kan ställa in att verktyget inte skall rotera, när man inte borrar med den), till den köper du gärna en lite bredare bilningsmejsel. Det duger bra med en lågpris borrhammare (observera, det är något helt annat än en slagborrmaskin, även om funktionen kan kännas snarlik). Så köp på Jula, eller ngn byggmarknad, välj deras lågprisfabrikat. MEN inte den biligaste klenaste. På de lite bättre brukar slagenergin anges, välj minst 3 - 4 Joule. Tänker renovera många badrum, så kan det vara läge att titta på lite proffsigare fabrikat. Annars finns det även att hyra.
Skivmaterilen, kan gå med vanlig kofot, sitter de för bra, så kör med cirkelsågen mitt mellan reglarna, ställ in sågen så den bara precis når igenom skivan, så riskerar du inte att kapa något rör. Men kolla att du verkligen behöver riva skivorna.
Damm, sätt upp en "gardin/dörr" av kraftig plastfolie, ex. byggplast. Finns även att köpa färdiga på byggmarknader/Jula osv. Gärna två efter varandra. kakel o liknande rivningsavfall bär du ut i murarhinkar, behöver du bära dem genom möblerade rum, så lägg en plastfolie över hinken innan.
Moderator
· Stockholm
· 53 203 inlägg
När det gäller elen, så bryt strömmen, montera bort brytare lampor etc. Sätt toppklämmor ex. wago på trådändarna för säker isolering. Slå på strömmen igen.
Lämna dosor och elrör där de finns, låt elektrikern göra ev. förändringar där.
Lämna dosor och elrör där de finns, låt elektrikern göra ev. förändringar där.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 232 inlägg
Jag har sett att man även kan köra cirkelsåg med distans/dammsugare precis genom fog och skiva med ett snitt och sedan bryta. Något du testat?H hempularen skrev:Du får ju börja med att stänga av vattnet dir på något vettigt sätt.
Riskerar man inte att skada skivorna om man bilar på väggarna? Jag antar att gipsen ska ner men plywoodskivan ska vara kvar. Om det nu finns.
OSB verkar inte heller vara godkänt så det behöver uppgraderas.
Tack för flera bra tips!
Moderator
· Stockholm
· 53 203 inlägg
Nej, har bara hobbyrenoverat. Här hemma hade vi ett liiiitet badrum/gäst toa. Från 70 talet. rev det för 15 år sedan. Där var det asfalt tätskikt från 60 talet, som man hade satt gispskivor över på 70 talet, och mosaik på gipen. Helt utan tätskikt, eller iofs asfalten på fel sida om gipsskivan. Det var lätt att riva. Men asfaltlagret var ett h--e att få bort. Gipsskivorna var svarta av mögel och i uselt skick, inget som märktes inna jag började riva.
Sedan var det husets huvudbadrum, också från ca 1960 med asfalt, men renoverat 1990, då hade man bara satt kakel på det gamla kaklet. Där var det 20mm puts innanför asfaltlagret, på trä, råspontt.
Där hade de fixat elen lite "häftigt". Den inbyggda elen från 60 talet var bara kapad, trådarna låg strömförande i kakelfixet för det nya kaklet, blixtrade lite vid rivningen... Sedan hade de dragit in ny utanpåliggande el. Där matningen kom igenom väggen från ett sovrum. Den ledningen hade de lyckats träffa precis mitt på avloppsavluftningen som gick i den väggen, De hade borrat rakt igenom röret och dragit elkabeln igenom röret på tvären. Det var gjutjärnsrör, när jag rev det röret fick jag hålla på i typ 15 minuter per kapning med tigersåg och specialklinga för gjutjärn, bara för att göra 5mm djup brottanvisning, och sedan kunde jag spräcka röret i anvisningen. Det kändes som en omöjlighet att borra i röret. Ändå hade de lyckats med att borra blint i röret där inne i väggen. Hade inte borren träffat precis mitt på, så hade det aldrig gått att borra.
Sedan var det husets huvudbadrum, också från ca 1960 med asfalt, men renoverat 1990, då hade man bara satt kakel på det gamla kaklet. Där var det 20mm puts innanför asfaltlagret, på trä, råspontt.
Där hade de fixat elen lite "häftigt". Den inbyggda elen från 60 talet var bara kapad, trådarna låg strömförande i kakelfixet för det nya kaklet, blixtrade lite vid rivningen... Sedan hade de dragit in ny utanpåliggande el. Där matningen kom igenom väggen från ett sovrum. Den ledningen hade de lyckats träffa precis mitt på avloppsavluftningen som gick i den väggen, De hade borrat rakt igenom röret och dragit elkabeln igenom röret på tvären. Det var gjutjärnsrör, när jag rev det röret fick jag hålla på i typ 15 minuter per kapning med tigersåg och specialklinga för gjutjärn, bara för att göra 5mm djup brottanvisning, och sedan kunde jag spräcka röret i anvisningen. Det kändes som en omöjlighet att borra i röret. Ändå hade de lyckats med att borra blint i röret där inne i väggen. Hade inte borren träffat precis mitt på, så hade det aldrig gått att borra.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 232 inlägg
Jo även med efter att man snabbt gjort ett titthål var ledningarna går. Sen är det bara att kapa på.S Småbrukaren skrev:
Personligen skulle jag inte ens inleda någon form av rivning utan tigersågen.
Sen en till viktig sak är hur du gör med golvet. jag fick rensa rent helt inkl sågspånet mellan reglarna, slit o släp.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 232 inlägg
Ska jag verkligen köra med stängd badrumsdörr eller hänga av dörren och plasta in i stället?
Är det värt att hyra en Pullman och ställa där inne medans man jobbar?
Är det värt att hyra en Pullman och ställa där inne medans man jobbar?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 232 inlägg
Det löser jag med grovdamsugaren tänker jag.P paralun skrev:
Med hjälp av min far så rev jag ett större badrum här hemma, kofot var nog det främsta vapnet. I detta fall va det som sagt äldre modell utan vatten i väggar eller dylikt spännande. Här fanns det inte några träskivor på väggarna utan bara gips med kakel, jag tyckte det lättast att bara slita ner väggarna i så stora skivor som möjligt och sedan på två man bära ut dem i stora stycken. Mindre som dammar och skräpar (blev otroligt mycket gipsdamm i alla fall). När man fått bort gipset från reglarna var det lätt att skruva ur de skruvar som hållit uppe gipsen och snygga till.
Edit: Ska väl tillägga att det var en firma som sedan bilade plattan, för vi ville sänka golvet något. (detta var nedre plan)
Edit: Ska väl tillägga att det var en firma som sedan bilade plattan, för vi ville sänka golvet något. (detta var nedre plan)
Redigerat:
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 232 inlägg
Hur tjockt är flytspacklets lager?
Ligger elvärmen där i?
Tänker om jag kan skära upp stora bitar av golvet i stället. Alla rör ska ju bytas ändå.
Risken är väl kanske stor att man träffar skruv och bjälkar i och för sig.
Ligger elvärmen där i?
Tänker om jag kan skära upp stora bitar av golvet i stället. Alla rör ska ju bytas ändå.
Risken är väl kanske stor att man träffar skruv och bjälkar i och för sig.
Brukar bara köra med en kofot och hammar där jag slår mig igenom kakel och gips med hammaren, 1x1 m stora bitar är lagom och när man väl har fått hål så sticker man i fingrarna/händerna och drar rakt utåt så lossnar hela skiten.
Antingen stänger man dörren eller sätter uppen plastdörr, i båda fallen kommer det ändå bli damm utanför. Brukar använda en luftrenare vilket är sjukt effektivt och man slipper munskydd men fortfarande kommer det bli en hel damm utanför även om det i syns i luften när luftrenaren är igång.
Antingen stänger man dörren eller sätter uppen plastdörr, i båda fallen kommer det ändå bli damm utanför. Brukar använda en luftrenare vilket är sjukt effektivt och man slipper munskydd men fortfarande kommer det bli en hel damm utanför även om det i syns i luften när luftrenaren är igång.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 232 inlägg
Så att plasta en gång från badrummet till trapphuset kanske är att föredra för att slippa damm på resten av övervåningen?