Byggahus.se

Ritningar

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hur mycket ritningar kan man som husköpare förvänta sig få av Myresjöhus i en totalentreprenad? Jag vill gärna få reda på hur det ser ut bakom väggarna, hur väggsektioner är belägna och kunna kolla att detaljer verkligen är byggda enligt monteringsanvisningarna, men byggledaren påstår att vi bara kan få fasad-, plan-, huvud- och installationsritningarna och resten är Myresjöhus affärshemligheter. Hur skall jag som köpare kunna bevaka mina intressen, göra ombyggnationer i framtiden etc om ni inte lämnar ut ordentliga ritningar?

2. Myresjohus
    Medlem Nivå 3
    Byggledaren har informerat dig helt rätt. Vårt byggsystem är ingen offentlig handling.

Magnus Brusefält
    Myresjöhus marknadsavdelning

3. Theoharis
    Medlem Nivå 3
    Nu får jag säker på fingrarna för att jag blandar mig i men kan inte låta bli.

Tobor ber er faktiskt inte lägga ut era ritningar som offentlig handling. Har ber om att få ta del av ritningar som ligger till grund för hans säkert flera miljoner investering.

Och att ert byggsystem skulle vara en affärshemlighet kan ni inte mena allvar med..... då hade ni knappast sålt några hus.....

även om ni inte lämnar ut sånt som rutin så hade lite good will knappast skadat nu när en kund faktiskt är intresserad....
    mvh

4. T
    Medlem Nivå 1
    Nej, som Theoharis skriver är det ingen offentlighet jag efterfrågar. Jag vill bara ha den dokumentation som hör till mitt hus! Tänk om jag till exempel vill bygga en takkupa i framtiden. Eller om trettio år kanske vi har krav på ännu mindre energiåtgång och nästföljande husägare vill sätta solceller på taket. Då måste man ju ha underlag för att beräkna vilka belastningar de bärande väggarna tål. Och så vidare.

Den som låter utföra byggnads- eller anläggningsarbete skall se till att en dokumentation upprättas. Den skall vara färdigställd då arbetena avslutats. Den skall beskriva objektets konstruktion och utformning samt de byggprodukter som använts, allt i den omfattning som är av betydelse för säkerhet och hälsa vid arbete med drift, underhåll, reparation, ändring och rivning av objektet.

Den som låter utföra byggnads- eller anläggningsarbete skall genomföra eller låta genomföra alla anpassningar i dokumentationen som kan komma att behövas med hänsyn till hur arbetet fortskrider och till de eventuella förändringar som ägt rum under byggskedet.

Den som låter utföra byggnads- eller anläggningsarbete skall förvara dokumentationen så länge som objektet består. Om objektet överlåts skall dokumentationen överlämnas till den nya innehavaren. (9 § AFS 1999:3)