Hej,

Har ett hus byggt 82 med tegelfasad som jag misstänker saknar luftspalt efter undersökning via inspektionshål, dock säger ritningarna på huset att det skall finnas en luftspalt på 20mm.

Vi har även börjat renovera innertak och även där märkt att det saknas luftspalt, ritningar säger 45mm luftspalt.

Min fråga;

Klassas detta som ett dolt fel? Huset köptes för ca 1,5 år sedan.

Allt gott C

Skulle säga nej....
Har det fungerat sedan -82 så kan det ju inte vara ett fel....
Möjligen ett byggfel..
Men knappast ett ersättningsbart fel

plåtrickard plåtrickard skrev:
Skulle säga nej....
Möjligen ett byggfel..
Tack för svar. Vet inte om jag kan påstå att det funkat, svallet är svart på sina ställen och tydligt fuktpåverkat, däremot har det uppenbarligen funnits någon typ av spalt om inte väldigt liten då getingar har tagit sig in och byggt en lite bikupa, kan också vara så att isoleringen sjunkit ihop med tiden?

Man har skrivit i ritningarna att man ska bygga luftspalt med masonit men helt enkelt frångått ritningarna.

Allt gott

Frågan är väl mer om säljaren före köpet, alltså före ni skrev köpeavtalet, utfäste sådana tekniska detaljer kring det gamla huset. T ex om ritningarna var del av prospektet eller avtalet eller ni annars gick i genom dem före köpet. Jag har aldrig hört om något sådant.

Annars kunde en typisk kunnig köpare nog inte förvänta sig en luftspalt vid köpet, det var inte genomgående branschstandard 1982 även om det var på frammarch. De som kunde hade fattat att det var bra men det kostade pengar så många (de flesta) byggde utan. Och kan en sådan hypotetisk köpare inte förvänta sig en luftspalt så är det inget dolt fel, det är en förväntad konstruktion.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Frågan är väl mer om säljaren före köpet, alltså före ni skrev köpeavtalet, utfäste sådana tekniska detaljer kring det gamla huset. T ex om ritningarna var del av prospektet eller avtalet eller ni annars gick i genom dem före köpet. Jag har aldrig hört om något sådant.

Annars kunde en typisk kunnig köpare nog inte förvänta sig en luftspalt vid köpet, det var inte genomgående branschstandard 1982 även om det var på frammarch. De som kunde hade fattat att det var bra men det kostade pengar så många (de flesta) byggde utan. Och kan en sådan hypotetisk köpare inte förvänta sig en luftspalt så är det inget dolt fel, det är en förväntad konstruktion.
plåtrickard plåtrickard skrev:
Skulle säga nej....
Möjligen ett byggfel..
Hej igen,

Återställning av innertak pågår.
Snickaren tänker att dem inte ska fylla isolering hela vägen upp mot underlagstaget utan lämna några centimeter öppet mellan isolering och underlagstaket och på så vis skapa en luftspalt utan board, enligt dem är det ok att göra så. Vad säger ni? Vid val av board så saknas det då fortfarande i 60% av huset..

En vissa luftspalt verkar ha funnits då det fanns gammalt getingbo storleken golfboll som hände intakt från underlagstaket.

fridens!
Mvh

C Claes Eriksson3 skrev:
Hej igen,

Återställning av innertak pågår.
Snickaren tänker att dem inte ska fylla isolering hela vägen upp mot underlagstaget utan lämna några centimeter öppet mellan isolering och underlagstaket och på så vis skapa en luftspalt utan board, enligt dem är det ok att göra så. Vad säger ni? Vid val av board så saknas det då fortfarande i 60% av huset..

En vissa luftspalt verkar ha funnits då det fanns gammalt getingbo storleken golfboll som hände intakt från underlagstaket.

fridens!
Mvh
Är det någon som kan kan komma med lite kloka ord? Det blev 5cm luftspalt och isolering med vindskydd närmst underlagstak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.