Ritningar över huset

20k läst  17 svar

1. gadu^
    Medlem Nivå 11
    Hej,

Var hittar man ritningar över sitt nyinköpta hus? Fick inte med nån mer detaljerad ritning vid husköpet.
    Bör väl finnas nån byggnadsnämnd eller liknande inom kommunen där ritningar över fastigheter sparas?

2. F
    Medlem Nivå 7
    Du kan ju börja söka på nätet, finns en del sajter som har ritningar lagrade.

Lycka till! :) :) :)

3. gadu^
    Medlem Nivå 11
    Tack för det uttömmande svaret ;-)

Någon annan som har tips på vart man vänder sig?

4. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    Tja det framgår ju inte hur gammalt det nyinköpta huset är, men i normalfallet så ska det finnas ritningar på alla hus på kommunens byggnadskontor, det ska vara offentliga handlingar som alla har rätt att titta på (alla kommuner känner inte till detta, men det är sånt de lätt kan ta reda på) i många fall kan man oxå få några enstaka kopior utan kostnad, eller för en mindre slant. Jag har kollat på nåt dussin hus på detta sätt, hos några olika kommuner.

5. gadu^
    Medlem Nivå 11
    Aaah.. Byggnadskontoret heter det ja! TACK!
    Jo, huset är från -73, så man tycker ju att det borde finnas ritningar...

6. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    Jo de har säkert, kan vara mycket gamla hus som saknas.

7. gadu^
    Medlem Nivå 11
    Såja, skickat en förfrågan nu.
    Tack för tipset Snailman!

8. drakbane
    Medlem Nivå 4
    Vårt hus från -67 finns det INTE ritningar på :(

Kan dock vara både bra o dåligt kanske.

Har en kompis som e rätt haj på Autosketch så om någon vecka finns det ritningar till mitt förestående bygglov ivf.

/Joakim

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Menar du att kommunen inte hade några bygglovsritningar, det är lite udda när det är ett såpass nytt hus.

10. volvo
    Medlem Nivå 10
    Ibland kan arkiverade handlingar försvinna när kommuner slår ihop sig eller när de flyttar arkivet.
    Dessutom behövdes inga býgglov eller ritningar för vissa byggnader tidigare.

11. drakbane
    Medlem Nivå 4
    Ja att det är udda verkar alla som hört det hålla med om.
    Mn så verkar det vara.

Är det bra eller dåligt, alltså kan man ha nytta av det på något sätt?

/Joakim

12. J
    Medlem Nivå 1
    Min kommun har inte ritningar på mitt hus från -48. Då borde jag i princip göra vad som helst så länge de inte upptäcker? Menar såklart inte vad som helst men en liten utbyggnad lite snabbt och fint kan väl ingen skada?

13. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Javisst, frisk chansat hälften vunnet! Ta en sväng på ICA och snatta lite också , du kanske kommer undan ;)

14. J
    Medlem Nivå 1
    Precis! Men det är väl inte riktigt samma sak. Vem snor jag ifrån ifall jag bygger ut mitt hus utan tillstånd?

15. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Den gemensamma nämnaren är att det är olagligt! Du måste ha tillstånd, antingen via en bygganmälan (upp till 15m2) eller bygglovsansökan, över 15m2 för att få bygga ut.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: