Byggahus.se

Ritning för taklyft eller påbyggnad av råvind?

1. skogsmulle
    Medlem Nivå 1
    Hjälp! Jag kommer snart att bo permanent i mitt 200 år gamla otäta torp och det är alldeles för litet för att släkt och vänner ska kunna komma upp och bo några dar. Har lite kontakter och går kanske iland med byggkostnaden men nu kräver kommunen att jag söker bygglov (skulle aldrig ha frågat... :surprised:)! Jag vet inte hur jag ska göra ritningen själv för arkitekt har jag inte råd med. :'( Tips, någon?
    Oändligt tacksam för svar, även direkt till min e-mejl. ;)

2. cubix
    Medlem Nivå 6

Re: Ritning för taklyft eller påbyggnad av råvind?

Det behöver inte kosta skjortan om du anlitar en arkitekt eller en konstruktör, speciellt inte om du är beredd att betala svart. Du bör kunna komma undan med en 3-4 000 kr.

3. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

Det varierar väldigt mycket vilka krav kommunernas bygglovavdelningar ställer på ritningsunderlaget. KarlXII här på forumet klarade sig med ritningar i MS Paint medan andra avkrävs ritningar som till punkt och pricka följer "svensk standard". Kolla lite med kommunen. Det normala är dock:
    - fasadritningar från alla väderstreck,
    - planritning (taket avlyft, dvs planlösningen framgår),
    - sektionsritningar (en ritning från sidan där konstruktionen framgår, grund, rumshöjd, bärande väggar, takstolar osv)
    - situationsplan, dvs en tomtkarta där husets placering framgår

Jag vet ju inte om du har några ritningskunskaper alls, men har du det ska det inte vara några problem att få till ritningar som byggnadskontoret godkänner (förutsatt att de inte är preussiskt fostrade...). Själv använde jag ett gratis cadprogram. Skalor mm blir så mycket lättare att hantera då än i exempelvis MS Paint. Självklart går det att göra ritningar för hand också på millimeterpapper, men det är så jobbigt att ändra sig då...

4. M
    Medlem Nivå 6

Ett fultips:
    Ta in offert från: http://www.atvidabergshus.se

då får du säkert en ritning.......... sedan gör du som du vill 8)

5. S
    Medlem Nivå 4

Du får ingen ritning av dem innan du skrivit avtal, möjligen kan man få ut en skiss av hur huset kommer att se ut.

Mitt tak kommer från dem om 1½ vecka....