Jakob och Petra är två våghalsiga ingenjörer som med stor experimentlusta ritar och bygger sitt drömhus på ett berg vid havet i Österåker. Arkitekturen är inspirerad av Richard Neutra och Beverly Hills. Det blir många och komplicerade betonggjutningar för att få till husets första gedigna plan. Husets form utvecklas efter hand som Jakob får nya idéer och hittar begagnat byggmaterial.

Du kan läsa artikeln här: Ritar och bygger med experimentlust i Österåker - Grand designs

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K
Här märkte man verkligen hur mycket det gör när en bra arkitekt ritar istället för en amatör. Utvändigt såg det ju ut som en katastrof.

Måste kännas som en rejäl käftsmäll när man har förhoppningar om 4 milj. och det landar på över 10.

• Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Jakob och Petra är två våghalsiga ingenjörer som med stor experimentlusta ritar och bygger sitt drömhus på ett berg vid havet i Österåker. Arkitekturen är inspirerad av Richard Neutra och Beverly Hills. Det blir många och komplicerade betonggjutningar för att få till husets första gedigna plan. Husets form utvecklas efter hand som Jakob får nya idéer och hittar begagnat byggmaterial.

Du kan läsa artikeln här: Ritar och bygger med experimentlust i Österåker - Grand designs
Helt otroligt hus för bara 10 mille!!

• Gilla
maria01 och 3 till
  • Laddar…
Excel
Jag tycker huset blev fantastiskt. Solpanelerna som stack ut kanske inte faller alla i smaken. Men huset är helt unikt!

Skulle lätt bo där alla dagar i veckan, hemmakontoret drog inte av för hackor. Och priset för bygget är ändå helt OK

• Gilla
Garderobssnickarn och 3 till
  • Laddar…
Ambitiöst projekt men får lite "ont" i huvudet av designen. Inte en linje blev rätt. Det viktigast är att ägarna trivs och är nöjda. Det är det enda som räknas

• Gilla
erikjakan
  • Laddar…
Inget jag skulle vilja bygga eller bo i MEN jag är imponerad över dem som aldrig ritat eller byggt hus innan...

Galningarna bler fler och fler i detta program ,samt vem vill bo i en betongbunker ,kallt och trist intryck

• Gilla
oliva
  • Laddar…
De ska ha kredd för att de jobbat hårt men det här tycker jag verkligen inte var bra. De hade behövt en begåvad arkitekt som kunde tagit vara på platsen.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Ganska Booring, återigen ”Vi som bygger”när det är uppenbart att det är ena partens drömmar. Snälla partnern jamsar med istället för att bromsa. Är inte bättre själv, gjort många av dom där misstagen som byggherre, arkitekt och hantverkare i samma person därför lite smärtsamt att skåda.

Redigerat:
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
U
Det var ju ett häftigt hus.
Det kändes pampigt och vulgärt, men inte helt genomtänkt i mina ögon och gav mig ingen harmoni alls att se på. Sen är det väll som alltid att saker ser annorlunda ut på tv än i verkligheten.

Kul att dom håller sig till manus i detta avsnitt också.
Pengaproblem :surprised:
Ny material expriment hus :surprised:
Saker går fel det KAN bli katastrof :surprised:
Dubbel så dyrt än budget:crysmile::crysmile::crysmile:
Räknar ut betongen till plattan när betongen är på väg:rofl::rofl: är det verkligen någon som tror på detta?
Köper 1% begagnat till bygget och dom är ett föredöme, var 300 ton betong kommer in i den bilden frågar sig ingen.

• Gilla
akatheking och 15 till
  • Laddar…
Som jag väntat på detta avsnitt! Det är en medlem här som byggt om jag inte har helt fel och det är det här jag tycker är ”grand designs” till skillnad mot en del andra projekt i serien som inte är fullt lika spektakulära!

• Gilla
MinimalistWannabe och 5 till
  • Laddar…
I mitt tycke det första hus som platsar i Grand Designs även om huset i växthuset var fantastiskt det med.

• Gilla
Ursuz81 och 3 till
  • Laddar…
Trots att jag inte alls delar deras dröm om ett svulstigt betonghus, så måste jag ändå krypa till korset och erkänna att jag avundas dem som på något sätt ändå har råd att leva ut sina byggdrömmar och skiter i vad vi tycker om det!

• Gilla
MinimalistWannabe och 7 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag har följt bygget på insta och älskar Jakobs idéer och känsla för detaljer!
Har skrivit lite med honom och det är tråkigt att man inte riktigt lyckas få med hur väl genomtänkt alla detaljer är. :)

Jag är inget fan av de lutande solcellerna utan hade nöjt mig med fasadpanelerna, men huset är ju ändå grymt intressant ! :)

• Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.