Byggahus.se
Hej, jag har påbörjat en badrumsrenovering pga en läckande golvbrunn. Nu har liksom projektet växt och jag funderar på att flytta en vägg samtidigt...
För att det lilla badrummet ska bli lite större tänkte jag flytta en innervägg mellan badrummet och en klädkammare. Klädkammaren blir då för liten för att kunna gå in i, och planen är att ersätta vägg + dörr med en bred skjutdörr.
Min fundering är om det kan ha någon betydelse för takstolen/bjälklaget på andra våningen, om jag tar bort en kortare bit av "hjärtväggen" och att takbjälkarna istället vilar på den nya mellanväggen ca 80 cm från mitten?
Grön linje på bilderna är den tänkta nya mellanväggen mellan badrum och klädkammare. De röda kryssen är de väggbitar jag har tänkt ta bort. Bredden på den gröna väggen är 130 cm.

• plan0.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • plan1.jpg
    Skapa konto
  • sektion.jpg
    Skapa konto
I gamla hus är hanbjälkarna i takstolarna (och för den delen också alla bjälklag) ofta bara skarvade omlott på hjärtväggen, så ja, det kan ha mycket stor betydelse, även om väggen bara flyttas litegrann. Hade en dylik fullösning i mitt hus, visade det sig, när jag började renovera, och det hade satt sig flera cm och var ett elände att få ordning på. Det fick bli en balk under, på rätt ställe som ersättning, men sättningen rådde jag inte helt på att bli av med.

Gör du som du tänkt någon slags inbyggda garderober där istället så är det ju inga problem att ha en rejäl balk ovanför, utan att det syns. Det är ju ingen lång sträcka, så det borde ju bli sansade dimensioner.

Redigerat:
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Om jag öppnar innertaket i klädkammaren borde jag väl kunna se hur takbjälkarna är skarvade?
Jag skrev "hjärtvägg", men faktum är att alla innerväggar har samma dimensioner, dvs 45x60 (!) reglar med 15mm råspont + masonit på varje sida. Ingen extra tjock vägg i mitten av huset alltså.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.