Risk med bergvärme?

9k läst  28 svar

1. S
    Medlem Nivå 4
    Kommer bygga direkt på berg i Göteborgsområdet (+25möh). Uppvärmd yta är ca 300kvm. En estimering ger ett behov av 30000kWh, toppeffekten ca 13kW.
    Gillar fördelarna med bergvärme som verkar vara passande i mitt fall.
    Men jag är orolig för vissa saker, t.ex.:

- Flera grannar har bergvärme. Ökar det risken för att min anläggning inte får tillräckligt med effekt? Dvs kan bergvärmen i området "ta slut" om för många utnyttjar denna källa?
    - Kan andra geologiska "fenomen" leda till att värmeeffekten minskar eller tar slut? Vilket ansvar tar leverantören/installatören? Finns det någon garanti eller försäkring för att anläggningen levererar tillräckligt med effekt även efter ett par år?
    - Vilken livslängd kan man räkna med?

Tacksam för synpunkter och svar.

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Re: Risk med bergvärme?

1. Att dina grannar har ett hål i backen spelar ingen roll så länge hålen placeras med tillräckligt avstånd. Man brukar säga att avståndet mellan varje hål skall vara minst 20m. Oftast får man ej heller borrtillstånd om detta inte kan uppnås (men det varierar nog mellan kommuner).

2. Vattenflödet i hålet påverkar hålets prestanda. Stort vattenflöde har positiv inverkan men dimensionering görs normalt så att stillastående vatten räcker. Dvs, om grundvattennivån kan påverka prestandan, men variationerna i grundvattenivå är väl normalt rätt begränsade. Ingen leverantör kan garantera dig att grundvattennivån förblir konstant de närmaste 100 åren.

3. Ett rätt dimensionerat hål har iprincip en obegränsad livslängd. Temperaturen i hålet sjunker de första året/åren och stabiliserar sig sedan. Under ett år sjunker temperaturen under vinterhalvåret och återhämtar sig sedan undersommaren. Detta gäller ett korrekt dimensionerat hål.

3. S
    Medlem Nivå 4

Tack så oerhört mycket för svaren, som dessutom var snabba!!! Det känns klarare nu.

Ang. livslängd, hur är det med värmepumpen? Är de bättre nu än när bergvärmen började komma. Har för mig att livslängden var förhållandevis dålig på bergvärmepumpar då...detta kanske inte är något problem längre. Vad kan normal livslängd vara på t.ex. IVT Greenline? 20 år? 30 år?

Ang. dimensionering. Jag pratade med en försäljare som menade på att man "inte kan" överdimensionera sin bergvärmeanläggning (sitt borrhål). Han tyckte att man lika gärna kunde köra maxlängd (200m) fast han uppskattade mitt behov till 180m. Jag trodde man skulle köra pumpen alldeles för oregelbundet i så fall men han sa att detta inte är något problem längre då regleringen fungerar bättre i moderna pumpar.

4. S
    Medlem Nivå 2

Pumpen bör inte överdim däremot är det bara en fördel med mer borrlängd

5. C
    Medlem Nivå 14

ofta räkner vvs firmoran snålt med borrdjuo & pump, för att kunna lägga billigaste offerten & få jobbet.
    du kan aldrig ha ett för djupt borrhål, men man ska inte ha längre än 200m i en slinga då blir det för trögt för cirkulationspumpen.
    ska man ha längre än 200m så tar man det i 2 hål som paralellkopplas.

en viktig sak! dom där 180m han pratar om är från grundvatten nivån & nedåt, så du ska alltså läga på så många meter du har till grundvattnet.

Sen så vill du inte ha minusgrader på borrvattnet in, så kolla noga vad dom skrivit i offerten, många kör med -5 som medel temp på borran !!! det vill du inte ha!

längre borra= högre temp. Högre temp= högre verkningsgrad på värmepumpen

själv har jag 180 borra (170m aktivt djup) på ett hus som drar 20-25 000 kWh (värme + varmvatten) Men djupet på boran varierar också beroende på bergart ! vad har du för berg?

kolla också så dom räknar på din inne tempratur, som lär vara 21-22 grader o inte 20 grader.

kolla också så du väljer rätt pump, gå in o kolla vad pumparna ger för effekt vid 0/50, istället för att gå på modelnamnets KW, då detta skiljer mellan olika fabrikat.
    Du vill ha en pump som levererar 10kW vid 0/50 & sen så djupt hål du bara kan få (se till att dom räknat på 0 grader som lägst på borran) det koster inte mycke att borra djupare när man väl är där o borrar. 250-300/m
    ----------------------

en rätt instäld pump & radiatorsystem! får en livslängd på värmepumpen på 25-30 år
    en fel instäld pump håller betydligt kortare! du lär få ställa in allt själv, då instalatörerna är mer än kassa!

6. C
    Medlem Nivå 14

varför inte det? tror du går på gammalt skrock bara.
    en mordrn pump kan dimensioneras mycke högre än vad man gjorde förr, då reglerdatorn kan ställa om så man får bra värden. men skulle man ta en pump som blir lite väl stor så får man i värsta fall koppla in en volymförstorare = en baggis.

jag kör med en pump som täcker 110% av mitt hus energiuttag.

7. Johan Gunverth
    Medlem · Nivå 16

Det finns en annan risk med borrhålet under borrningen. Om hålet/berget ger väldigt mycket vatten är det inte säkert att borriggen orkar längre än 100 meter ner. Det blir som sirap. Då får man borra två hål istället för ett och den extrakostnaden får alltid uppdragsgivaren (du) stå för.

I mitt fall var det "nära ögat". Efter 125 m kom det så mycket vatten att riggen storknade. Brunnsborraren klarade med nöd och näppe ner till 175m, vilket var målet. Hålet ger 9000 l/h vilket är väldigt bra.

8. C
    Medlem Nivå 14

det ha ju också med hur bra anläggning borraren har. dem med bra gerjor klarar nstan att borra i allt!

sen ska vi inte blanda ihopp högt vatten flöde med högt vatten tryck, som nästan alltid görs.
    borraren kan inte bora(vill inte borra) längre & säger att det ändå är så mycke vatten så du kommer att klara dig.
    men så fort man tätar borhålet så slutar ju vattnet att tryckas upp 6 då är det inte säkert att vattnet i borrhålet rörsig. Troligen rör det sig inte eftersom det hadde så högt tryck, fans det nån stans för vattnet att ta vägen skulle det int bli nått tryck.

9. Andreas_Hansson
    Medlem Nivå 12

Det brukar finnas trygghetsförsäkringar som följer med eller köps på 10-12 år.

Ska man gissa hur länge en värmepump håller bör man nog ha kristallkula..

10. 2
    Medlem Nivå 11

en mordrn pump kan dimensioneras mycke högre än vad man gjorde förr, då reglerdatorn kan ställa om så man får bra värden. men skulle man ta en pump som blir lite väl stor så får man i värsta fall koppla in en volymförstorare = en baggis.

[/quote]

Än vet vi ju inte hur länge din pump håller carman då du bara kört den i 1,5 år.. ;)

Förmodligen får vi aldrig veta heller..

11. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Att i en ekonomisk kalkyl räkna med att en pump håller närmare trettioår tycker jag är lite magstarkt. Visst finns det många AC-anläggningar som bara går och går men jag tycker det är mer rimligt att anta att den håller dryga 15 år och se resterande livslängd som en bonus. Framförallt bör man nog snarare utgå från kompressorns beräknade livslängd (vilket brukar vara 60-80tusen timmar) och räkna därefter. Att en feldimensionerad pump kan påtvingas ett kortare liv håller jag med om.

12. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

[/quote]

Än vet vi ju inte hur länge din pump håller carman då du bara kört den i 1,5 år.. ;)

[/quote]

Håller helt med Carman om att "överdimensionering" är betydligt mer kontrollerbart än tidigare. Det ör hej heller bara tekniska aspekter som sätter normen för normal dimensionering utan i större utsträckning ekonomiska aspekter (dvs elpriset). Med stigande elpriser kommer vi fortsätta att se trenden att pumpar dimensioneras för att klara en större andel av värmebehovet.

Här hemma går det inte åt en minut eltillskott, men inte mår pumpen dåligt för det. Låga framledningstemeraturer, långa gångtider säkerställer en behaglig miljö för pumpen.

13. C
    Medlem Nivå 14

ja men dom är jag lite skeptisk till, dom går ju bara in o tar självrisk & åldersavdrag från din hemförsäkring, det är ju alltså ente en fulständig försäkring.

fast där kan man ju se hur länge tilverkaren vågar att lova att den håller oavsett hur du fått en instäld (man har aldrig en försäkring som går back!)

14. C
    Medlem Nivå 14

[/quote]

[/quote]

Du sa alltså bara nåt du hört & hade inte nått belägg för det.
    förr konde man inte reglera start & stopp lika bra, så en för stor pump gav extremt många start7stopp, med korta gångtider dom följd. detta tar kol på kompressorn & ger dålig COP.

Nä vi vet ju inte hur länge min pump håller, men om man tittar på statestik o kollar med snna som har pumpar så ser man att dom rätt dimensionerade håller förvånadsvärt länge, trots att dom kör på fast kondensering.

& dom pumper som drar ner statestiken är ju frånluftsvärmepumper, där man får vara glad för varje dag över 10 år dom håller.

& som jag skerv så om radiatrosystemet & pumpen är rät injusterade så är det inge problem att nån 20-30 på.
    skulle var kul att knyta an till denna tråd om 20 år  ;)

Min pump har tack vara radiatorsystemet lägre temp än många andra rätt dimensionerade pumper & den har inte fler starter, ligger ungefär på samma. fast jag har färe driftstimmar/ år, då pumpen levererar mer effekt när den väl arbetar.

15. C
    Medlem Nivå 14

Att i en ekonomisk kalkyl räkna med att en pump håller närmare trettioår tycker jag är lite magstarkt. Visst finns det många AC-anläggningar som bara går och går men jag tycker det är mer rimligt att anta att den håller dryga 15 år och se resterande livslängd som en bonus. Framförallt bör man nog snarare utgå från kompressorns beräknade livslängd (vilket brukar vara 60-80tusen timmar) och räkna därefter. Att en feldimensionerad pump kan påtvingas ett kortare liv håller jag med om.[/quote]

när jag räkna "riskkalkyl" på min anläggning räkna jag med evig hållbarhet på borrhålet (invetsering 50 000:)
    värmepumpen håller i 30 år, men behöver ett kompressor byte efter 15 år (investering 50 000:- + repration 15 000:)

då har man marginalen på rätt sida, men sen så tror jag att min spesefika anläggning inte kommer att h problem med kompressorn, eftersom radiatorsystemet vart så bra.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: