Hej!
Jag håller på att bygga ett litet hus (180x180) till mina ankor, jag har murat en grund på Lecablock och har ca. 30-50 cm till marken (det sluttar kraftigt, jord/lera så jag grävde ut för blocken, se bild). Inuti murgrunden har jag fyllt upp med gammalt krossat tegel och tänkte slänga på några spänner grus också. Syllpapp är fast på golvreglarna insida och sluttar ut över muren så fukt från muren är jag inte orolig för.

Nu till min fråga:
Blindbotten blir lite vad jag har av virke, obehandlat, riskerar jag att få upp fukt i golvet från marken därigenom eftersom jag inte har någon fiberduk ner mot jorden? Borde jag sätta något som säkrar träet innan jag lägger blindbotten?

Tacksam för pepp/hjälp.

Såhär har jag tänkt grunden uppifrån och ner:
  • Golvspånskiva
  • Byggfolie
  • Isolering
  • Ångspärr
  • Blindbotten
  • Hönsnät (uppspänt som extra skydd för räv/råttor)
  • Luft ca 15-30cm
  • Lertegel, krossat, grus
  • Lera/jord

• Schematisk illustration av grunden för ett ankhus med Lecablock och reglar över ett sluttande underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska huset vara uppvärmt, och i så fall till vilken temp?
Är inte byggfolie och ångspärr samma sak?
Det ska inte vara dubbla ångspärrar.

Ska det läggas ngn matta el likn på golvspånet?

Fukt blir det alltid i en krypgrund, och det är en riskkonstruktion, men det känns inte superkritiskt i ett litet ankhus? Med tanke på att många gamla trossbottnar klarat uppåt 100 år innan trossbottenbrädorna gett upp så borde väl denna konstruktions trossbotten kunna stå pall åtminstone 50 år? Med inte allt för klena trossbottenbrädor.

Markduk hindrar inte fukt. Såvida du inte menar byggplast ovan mark? Hur som så är det mer temperaturvariationer och kondens av det som skapar problem. Din grund är dock liten så med god ventilation borde den relativt snabbt komma i balans mellan ute och inne.

Oldboy Oldboy skrev:
Ska huset vara uppvärmt, och i så fall till vilken temp?
Är inte byggfolie och ångspärr samma sak?
Det ska inte vara dubbla ångspärrar.

Ska det läggas ngn matta el likn på golvspånet?

Fukt blir det alltid i en krypgrund, och det är en riskkonstruktion, men det känns inte superkritiskt i ett litet ankhus? Med tanke på att många gamla trossbottnar klarat uppåt 100 år innan trossbottenbrädorna gett upp så borde väl denna konstruktions trossbotten kunna stå pall åtminstone 50 år? Med inte allt för klena trossbottenbrädor.

Markduk hindrar inte fukt. Såvida du inte menar byggplast ovan mark? Hur som så är det mer temperaturvariationer och kondens av det som skapar problem. Din grund är dock liten så med god ventilation borde den relativt snabbt komma i balans mellan ute och inne.
Tack för tankar, vindpapp menade jag, inte ångspärr.
Jag gjorde som jag hade tänkt och det verkar bli riktigt bra! Projektet är lite till för att jag ska lära mig också, för precis som du säger så ska det inte vara någon kritisk tyngd där. Huset blir inte uppvärmt, mer än frostvakt på vintern. Grymt tjocka väggar, golv och tak dock ;)

Det som förefaller kunna bli problem med är nog golvspånskivorna. Spånskivor och fukt är ingen bra kombination. Men det beror på hur fuktigt/blött det blir på golvet av ankorna.

Oavsett så är det ju bara att följa upp någon/några ggr/år. Skulle golvspånet, eller ngt annat, visa sig ha problem så är det bara att ta tag i det då. Det är då man är glad för enkla konstruktioner, kraftiga konstruktioner och massivt trävirke, och andra robusta naturliga mtrl. Då behöver man inte riva allt och bygga nytt, utan det brukar gå att lappa och laga, och förbättra ev svaga punkter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.