Byggahus.se
Hej
En grannes tomt har marknivån ca 50 cm lägre än omgivningen. De börjar bli oroliga för översvämning om det skulle bli liknande regnväder som nu i Halland.
För några år sedan ( 2007 ? ) hade den förre ägaren problem och vi var ett 10-tal grannar som nätt och jämt klarade situationen genom att bära hínkar med vatten till en avloppsbrunn. Efter ett par timmar lyckades före ägarna få fatt i en dränkbar pump så det lugnade ner sig och huset klarade sig.

Ny ägaren skall antagligen köpa en dränkbar pump att ha i beredskap. Kanske någon här kan tipsa om ett bra alternativ på dränkbar pump.
Den skall stå i beredskap om skyfallet kommer.
Skall man testköra en sådan beredskapspump t ex årligen ?

Duger t ex en av Biltemas dyrare alternativ ?

Tacksam för tips.

Axelman

Det är väl såklart bra om man testkör den, men eftersom det är en inkapslad elmotor inuti så kommer den hålla väl och länge i beredskapsläge.

För att länspumpa behöver man rätt stor kapacitet, uppemot 2-300l/min är nog minimum. Billiga pumpar klarar detta direkt vid utloppet, men med 25m slang så orkar dom inte. Å andra sidan behöver man inte köpa en Flykt för 10ksek heller. Slangen är rätt viktig också. Sån flatrullad slang är praktisk, man bör ta så grov som man kan.
Om det är pumpning från källaren genom fönster och likande, så sulle jag fundera på att montera första 5-10m med en sugslang istället. Dom håller formen och har mindre motstånd, framförallt om man ska över en fönsterkant som pressar ihop slangen.

Biltemas stora är på gränsen, framförallt så kan den inte suga under 3-4cm vatten på golvet eller marken. Det blir rätt mycket vatten kvar då. Har ni behov av lång slang skulle jag titta efter en kraftigare pump.
Jag har erfarenhet av den pumpen till en temporär duschanläggning. Den pumpade från en pumpgrop via en PEM40 20-30m ut i skogen. Fungerade bra, men troligen inte mer än en 150l/min, det var precis den orkade med att hålla undan för 50duschplatser där folk duschade lite omlått.

Redigerat:
Göran.W
Om man har eller vet man kommer få problem med vatten är det väl bättre att anlägga en fast pumpgrop och dra ut pem slang med fall så den töms helt om den inte ligger frostfritt.
Man är ju så klart inte hemma när stört floden kommer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.