Mm själv så drar jag mig från att ens köpa ett primärbatteri av litiumkemi till brandvarnare. (Finns på Biltema. Undvik.)

Om jag införskaffar husbatteri blir det att sätta i garaget. Men största risken är vid installation och konstruktion så man ska inte överdriva. Jag borde vara mer orolig över kaminen.

Jag har byggt fem litiumbatterier och kortslutit två av dem bara lite grann. Som att aptera bomber.

Jag har sett och varit på flera olyckor där rusande batterier blåst ut fönster och dörrar. Även tryckt ut hela väggar så brand spridit sig mellan flera lägenheter.

Då har det varit batterier till elcyklar och liknande prylar. Jag skulle inte ladda den typen av batterier i bostaden.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
TRJBerg
J Jaggatagga skrev:
Mm själv så drar jag mig från att ens köpa ett primärbatteri av litiumkemi till brandvarnare. (Finns på Biltema. Undvik.)

Om jag införskaffar husbatteri blir det att sätta i garaget. Men största risken är vid installation och konstruktion så man ska inte överdriva. Jag borde vara mer orolig över kaminen.

Jag har byggt fem litiumbatterier och kortslutit två av dem bara lite grann. Som att aptera bomber.
Vad slags batterier använder du som inte är baserade på litium?

Är inte ”Vi har ännu inte sett några batteribränder i svenska hus. Det vi sett är en stor brand i en battericontainer i Göteborg och en explosionsartad husbrand i Tyskland.” ett väl litet statistiskt underlag för rubrik och text i detta inlägg?

• Gilla
Tinototem och 2 till
  • Laddar…
Vore det inte bättre att varna för nåt som brinner nästan dagligen som tex diskmaskin eller tvättmaskin?

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
O
Stefan N Stefan N skrev:
Vore det inte bättre att varna för nåt som brinner nästan dagligen som tex diskmaskin eller tvättmaskin?
Ger färre klick! Liknande som vid bränderna i LA. ”Här brinner elbilarna”, det var två elbilar och ett tiotal vanliga.

Samtidigt kan det vara sunt att när det kommer en ”ny” produkt också informera på ett bra sätt om dess risker.

• Gilla
Willmanh och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.