Byggahus.se

Risk för kondens vid tilluftventil?

1. B
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Håller på att färdigställa min övervåning och tänkte höra med er som kan om det finns risk för kondens vid tilluftventilerna.

Har denna konstruktion i ytterväggarna med indragen ångspärr, inifrån och ut:
    gips -> osb -> 70mm stenull -> Ångspärr -> 240mm stenull -> vindduk -> panel

Har sågat och monterat freshventiler genom detta, var noga med att täta ångspärren och vindduk mot ventilröret.

Men nu till min fråga, när jag la på den sista 70mm isolering (har ej satt gips och osb än) och vid ett senare tillfälle kände bakom den isoleringen så noterade jag att plasten precis runt ventilen va ganska kall, antar att det blir kallt i röret som kyler isoleringen och plasten runt röret.

Tror ni att det är någon risk att det bildas kondens på den varma sidan mellan de 70mm isoleringen och den indragna ångspärren?

Som jag förstår det så ska man kunna ha indragen ångspärr så länge min 2/3 av isoleringen är på den kalla sidan av ångspärren.

Mvh

2. V
    Verktygstokig · Nivå 23
    Det finns nog en liten risk att det bildas kondens just mot ventilationsrörets utsida i den del som är innanför diffplasten.

Jag tror dock att det nästan är försumbart förutsatt att du har en normal mekanisk frånluftsventilation. Är du orolig så finns det isolerade ventilationsrör. Ett sätt att lösa det med de förusättningar du har nu är genom att köpa en bit rör av större dimension och sätta över den innersta biten av ventilationsröret. Fyll därefter mellanrummet mellan rören med t.ex. fogskum. Det finns t.ex. 160mm avloppsrör du kan såga till en stump av.

3. V
    Verktygstokig · Nivå 23
  4. B
    Medlem Nivå 1
    Ja det är vanliga freshventiler, sedan har vi frånluftpump med frånsluft don lite här och var.

Problemet är att jag har limmat skarvarna på kanalerna så är inte säker på att jag få bort dom. Har bara gjort osb och gips precis där ventilerna sitter. Men kan sticka in handen underifrån ock känna röret.

Kan testa och se om jag får lös det, kanske kan jag flytta ångspärren precis runt röret så hela röret hamnar på utsidan.

men kanske inte är värt jobbet. Det är 7 cm av röret som är på den varma sida av ånspärren.