Byggahus.se

Risk för fuktproblem vid kylning av hus med luft-luftvärmepump AC?

1. H
    Medlem · 89 inlägg

Husbuggy

Medlem
    Som jag tagit upp i en tråd tidigare

https://www.byggahus.se/forum/threa...tvaermepump-pa-bottenvaningen-moejlig.364239/

så funderar jag på att installera en (eller flera) luft-luftvärmepump AC för att kyla mitt hus på sommaren, målet är 22*C även när det är som varmast ute.

Huset är ett parhus på 110 m2, uppdelat på två våningar på 55 m2, byggt runt 2012 och mycket välisolerat, gjuten grund, med FTX-system.

Nu undrar jag hur mycket jag behöver se upp för fukt och kondensproblem, och vad kan göras för att undvika detta?

Till att börja med antar jag att jag kommer få kondens i FTX vid kylning på sommaren?

Men det är inte det jag är mest rädd för. Det jag är mest rädd för är kondens som kommer att bildas i väggar och tak (jag antar att grunden inte är ett problem).

Det kylda huset kommer ju att bli som ett glas med kall dryck på sommaren, lätt för omgivande lufts fukt att kondensera på.

Det som motverkar fuktproblemet är dock solen och värmen, som kommer att ha en torkande funktion.

Sedan måste jag självklart se till att kondensvatten som uppstår i inomhusdelarna leds ut rätt, vad är viktigt där? Kan bli så att inomhusdelen monteras på icke yttervägg.

Vad tror du, har du sett fuktproblem vid liknande situationer? Vad är din åsikt? Vad skall jag se upp med?

2. Krokben
    Husägare · Uppland · 569 inlägg

Krokben

Husägare
    Jag har aldrig upplevt problem och min pump brukar vara ställd på 23 grader. Det man ska tänka på är att leda bort kondensvattnet som bildas inuti inomhusdelen. Ett naturligt fall för kondensvattnet är viktigt, och eftersom du inte verkar vilja ha den på en yttervägg så är det en stor behållare som du tömmer eller att leda vattnet till någon golvbrunn. 22 grader behöver du nog inte oroa dig för, och den där liknelsen med glaset skulle nog stämma in om du kylde ner huset till 8-10 grader.

3. J
    Medlem · Stockholm · 6 894 inlägg

JosthPremiumikon: Hand

Medlem
    Finns också små kondensvattenpumpar som man kan sätta i innerdelen och som pumpar kondensvattnet dit man vill ha det även om det saknas naturligt fall från innerdelen. Ska man kyla huset så behöver innerdelen sitta högt upp på den övre våningen helst någonstans i mitten.

4. electroluxaren
    Medlem · - · 14 308 inlägg
    Klart att du får kondensproblem på utsidan om ditt hus är byggt i enkelglas!
    I alla andra fall är det en ickefråga.
    Du behöver minst två stycken med 12000BTU kylförmåga om du inte har enkelglas för då får du minst ha 10ggr större aggregat

5. H
    Medlem · 89 inlägg

Husbuggy

Medlem
    Tack för era svar. Ja det är viktigt att leda bort det kondenserade vattnet. Jag kommer inte att ha behållare, utan jag måste leda ut vattnet på något sätt eller till en brunn. Jag jobbade på ett ställe där AC:n gick till en behållare, utan översvämningsvakt dessutom, och det var inte kul!

Tack för tipset om kondensvattenpump, är det något som är vanligt och beprövat, eller är det mer en "experimentell" grej?

6. H
    Medlem · 89 inlägg

Husbuggy

Medlem
    OK, så för mitt hus 110 m2 behövs två stycken 12000 BTU aggregat? Pratar vi inomhus eller utomhus då?

7. electroluxaren
    Vanligt förekommande om man inte kan sätta innedelen på en yttervägg

• Laddar…
  8. electroluxaren
    både och om du inte vill ha en multisplit med bara ett ute aggregat då måste det i såfall vara på 24000BTU eller ev kan 18000BTU räcka om du har små fönster och väldigt god isolering

• Laddar…
  9. H
    Medlem · 89 inlägg

Husbuggy

Medlem
    Ok, tack för dina svar!

Jag ser fram emot en sommar där jag inte svettas ihjäl och får kämpa med en dånande och osäker mobil AC. Det har redan börjat bli 25*C inomhus soliga dagar! Jag fattar inte att jag behöver värmetillskott på vinter över huvud taget med tanke på hur detta huset suger åt sig värme och behåller det! :p

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.