Byggahus.se

Risk för fukt på fel ställe eller andra bekymmer?

1. Z
    Medlem · 2 inlägg

Zkrollan

Medlem
    Hej!
    Renoverade för en tid sedan en del av huset och när jag blåst det mesta invändigt hamnade jag med en yttervägg som såg ur såhär:
    Puts,tegel,luftspalt,tegel,puts

När jag konsulterade en byggnadsingenjör hur jag skulle bygga vidare inåt så rekommenderade denne att jag skulle bygga vidare såhär:
    vindpapp, (ev. att han sa att det skulle vara en liten luftspalt igen, kommer inte riktigt ihåg, vad tror ni?) 95 mm isolering uppreglat med 95x45 reglar, ångspärr eller ångbroms (kommer inte ihåg, vad tror ni här?), sedan OSB och gips.

Är nu inne i ett skede att jag snart ska göra samma sak igen i en annan del av huset, försökte googla lite och hitta belägg för hur han kommit fram till att detta var det bästa för huset och mig men hittade inget, har någon här koll på läget? Ser ni något i konstruktionen som ni reagerar på? Det jag funderat på är om det kan bli så att teglet blir för avskärmat och aldrig torkar upp om det blir blött, och om det kan leda till fuktproblem på reglarna?

Eller detta känns som en rimlig konstruktion och är bara till att tuta och köra?

Kom på en till fråga, ska göra ett badrum och tvättstuga också, hur gör jag med väggkonstruktionen då? Tar väl inte ångspärr, våtrumgips, tätskikt? Det blir väl lite kaka på kaka? struntar man i ångspärren då?

Redigerat 10 jan 16:19
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.