Byggahus.se

Rise: "Ozongeneratorer bör inte användas för privat bruk"

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 640 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. tensiden
    Husägare · Sydöstra · 1 282 inlägg

tensiden

Husägare
    Behövde man forska och skriva en rapport för att komma på att ozon är lite skadligt för luftvägarna? Det är ju välkänt.

Oavsett vilket har jag själv kört med ozongenerator med gott resultat. Det handlar bara om att inte göra som i reklamen där nån tant beskriver att hon kör ozongeneratorn dagligen. Istället tar man bort allt känsligt material, stänger till och sen kör man igång och ger fan i att vara i närheten under behandlingen. Lagom är att köra igång innan man drar till jobbet och när man kommer hem igen så vädrar man ut. Då är det nemas problemas.

3. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 702 inlägg

useless

Lök.
    Vad bra att du vet bättre än de som forskar inom Kemisk och biologisk säkerhet. ;)

Men varför inte göra det dom kommer fram i rapporten?
    "Den som tror sig åtgärda problem med exempelvis mögel i en sommarstuga med ett ozonaggregat, riskerar att utsätta både sig själva och andra för ozon, en stor mängd oönskade nedbrytningsprodukter och samtidigt förvärra situationen genom att skjuta upp åtgärden för att ta bort ursprungsproblemet. Mögel åtgärdas enklast genom att ta bort fuktkällan och ersätta eller rengöra angripet material. Det finns ingen enkel universell genväg som löser problemet på längre sikt."

• Laddar…
  4. tensiden
    Husägare · Sydöstra · 1 282 inlägg

tensiden

Husägare
    Det är väl självklart att grundorsaken inte försvinner? Fukten är förmodligen kvar om man inte åtgärdar den. Samma sak med eventuellt mögel. Men det går att ta bort dofter som inte är mögel eller aktiva fuktskador likväl.

Man verkar vilja förbjuda ozongeneratorer rätt över. Men används dom rätt är det inga problem.

5. B
    Medlem · 22 inlägg

brozinic

Medlem
    Ännu ett "slösa pengar på meninglös forskning projekt"
    Det finns alltid idioter som är myndiga där ute, de skiter fullständigt i all logik som att inte ha bilen på i ett stängt garage, ha en ozongenerator på i huset samtidigt som man lever där, pilla ut rostbröd med en gaffel... :D

Nu slösade jag bort 5min av mitt liv på något meninglöst...:rolleyes:

6. S
    Medlem · 444 inlägg

skaraborgsfakir

Medlem
    RISE är ett forskningsinstitut som till mycket stor del betalas av sina uppdragstagare. Uppdragstagarna kan vara olika regeringer (eller stater och deras organ) eller privata organisationer.

Vad RISE säger är att reklam till privatpersoner troligtvis är oseriös och de motiverar varför. Det där varför är väldigt bra när man ska diskutera den här saken i domstol.

• Laddar…
  7. TorpAnders
    Medlem · Västmanland · 1 136 inlägg

TorpAnders

Medlem
    Allt är farligt, att knivar och tändstickor fortfarande säljs är ju ett mysterium

Jag har en 7000mg/h maskin som återställt ett antal rökskadade hus och fordon plus gjort ett fd svinstall användbart till annat.
    Allt handlar om förstånd, inte förbud

8. Ruttenrot
    Medlem · Östergötland · 253 inlägg

Ruttenrot

Medlem
    Men när förstånd saknas kan det vara bra med ett förbud.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.