Byggahus.se
Ska renovera badrummet i källaren och tänkte samtidigt byta lite avloppsrör och gjuta in golvvärme i badrummet.
Men när jag grävt bort plattan så bara rinner det fram vatten! Är detta normalt?

Huset är dränerat 2013.
Golven har varit torra även fast det låg plast och träreglar på golvet i ett rum.

Går det att köra lager enligt nedan och se glad ut?
- Flytspackel
- 100mm betong
- 150mm EPS
- 100mm makadam
- Fiberduk

• DSC_0150.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0151.jpg
    Skapa konto
  • DSC_0152.jpg
    Skapa konto
  • DSC_0155.jpg
    Skapa konto
Det där känns som ganska mycket vatten.. Har du möjlighet att kika i ngn inspektionsbrunn/spolbrunn till dräneringen? Samma aktivitet där? Mycket regn senaste veckorna?
Annars hade jag satt en peng på att det är en färskvattenläcka. Hör med kommunen om dom kan skicka ut en ventilstängare.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
När jag gjorde mitt stambyte så hade jag samma problem och efter lite felsökning så visade det dränering låg på tok för högt.

Hur har det gått ?

P-plats P-plats skrev:
När jag gjorde mitt stambyte så hade jag samma problem och efter lite felsökning så visade det dränering låg på tok för högt.
Låg dräneringen för högt i förhållande till plattan ? (Inte 10-15 cm under plattans lägsta punkt ) eller vad menar du med ”för högt” ?

Viktor.J Viktor.J skrev:
Låg dräneringen för högt i förhållande till plattan ? (Inte 10-15 cm under plattans lägsta punkt ) eller vad menar du med ”för högt” ?
Här gick dräneringsröret i höjd med plattan (vid pilen) och detta var bland de lägsta punkterna så på andra sidan låg det betydligt högre...

Arbetare vid husgrund där dräneringsrör markerats med pil vid plattans lägre nivå.
Skapa konto

P-plats P-plats skrev:
Här gick dräneringsröret i höjd med plattan (vid pilen) och detta var bland de lägsta punkterna så på andra sidan låg det betydligt högre...

[bild]
Ok, då är jag med. Då verkar den ha legat för högt (lekman). Var det du som gjorde dräneringen ? Lite nyfiken på om entreprenaden blev informerade och hur de ställde sig :)

Viktor.J Viktor.J skrev:
Ok, då är jag med. Då verkar den ha legat för högt (lekman). Var det du som gjorde dräneringen ? Lite nyfiken på om entreprenaden blev informerade och hur de ställde sig :)
Huset byggdes på 40-talet och då la man dräneringen på denna höjden.
På 90-talet dränerades huset om och man la den nya dräneringen på samma höjd. Under hela tiden fungerade detta då avloppet dränerande det sista tills jag bytte det läckande avloppet till plaströr.
Fick fuktproblem ett år senare och då uppdagades detta...
Jag har gjort själv gjort alla arbeten i egen regi.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.