Byggahus.se

Ringsignalsförstärkning för mobiltelefoner

1. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 887 inlägg

pelpet

Medlem
    Jag håller på att fixa en laddstation för mobiler. Tanken är att mobilerna ska stå där när man är hemma, och ligga där avstända på nätterna. Allt för att få sinnesfrid. Dock skapar det här ett problem - om jag rör mig i huset så hör jag ofta inte att det ringer, inte ens om jag har telefonerna på högsta ljudnivån. Och särskilt inte om jag är ute i trädgården. Alla former av snabbmeddelanden och SMS missar jag givetvis också, och jag har inte lust att springa och kolla på telefonen hela tiden.

Är det någon som har en kreativ lösning på detta? Det jag främst tänker mig är någon form av högtalare som helt enkelt förstärker ringsignaler och meddelandesignaler. Att trycka in en vanlig 3,5mm PC-högtalare funkar inte på min Iphone 4S, ringsignalen går ut genom telefonen ändå. Jag har inte testat med hustruns android ännu.

2. C
    Medlem · 10 216 inlägg
    Måste ju finnas någon fiffig Bluetooth-grunka för detta kan man ju tycka.

3. pelpet

pelpet

Medlem
    Ja, jag har googlat lite och har hittat bland annat Renny, men min förhoppning är att det finns en enklare och/eller bättre lösning. Det finns också smarta armband på dx.com men dessa kopplar sig till telefonen med bluetooth och då blir räckvidden dålig.

4. A
    Medlem · Halland · 899 inlägg

alfista

Medlem
    Hmm, funderar på om de här vibromojängerna som fanns innan det byggdes in i telefonerna skulle fungera med moderna telefoner och i så fall kopplas till en högtalare på nåt vis. Men de var ju rätt primitiva och jag misstänker att de kanske falsklarmat en del med dagens teknik.

Annars kan man ju börja leta bland hjälpmedel för hörselskadade, där kanske finns någon lösning som kan modifieras.

5. dof
    Verktygstokig · västernorrland · 1 212 inlägg

dof

Verktygstokig
    Men om du ska ha något kopplat till telefonen som visar när det ringer, eller du får meddelande, får du väl ingen sinnesro?

6. pelpet

pelpet

Medlem
    Jag kan stänga av notifieringarna på sånt som jag inte vill bli stört av, typ facebook-uppdateringar. Om jag däremot får ett SMS eller messenger-meddelande så vill jag gärna veta det. Sinnesron består i att man inte frestas att kolla på telefonen hela tiden om den inte är tillgänglig.

7. dof
    Verktygstokig · västernorrland · 1 212 inlägg

dof

Verktygstokig
    En enkel och hyfsat billig lösning kan vara att köpa en barnvakt. Relativt billig och reagerar bara på ljudet.

8. A
    Medlem · Skåne · 594 inlägg

AskeHolst

Medlem
    Om du har kvar fastnättelefonerna kan en XLink BTTN vara en lösning. Då kopplas mobilerna till de fasta telefoner via bluetooth när man är hemma. Kräver såklart att man har fasta telefoner som hörs....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.