Byggahus.se

Rimligt pris på golvvärme?

1. DanielF
    Allvetare Nivå 13
    Hej, jag har 5 rum på totalt 60kvm som vi ska gjuta in golvärme i vid plattgjutning. Sen har vi ett rum som är på 40kvm som jag har lagt spånskivor och gles så att vi kan lägga fördelningsplåtar och golvvärme även här. Allt kopplas till samma ställe.

Firman tillhandahåller allt material så som slang, plåtar, infästningar, shuntar och fördelare med mera. De provtrycker och kopplar med mera.

Material: Roth-system 30000kr
    Arbete: 10000kr (5000kr efter ROT)
    Att betala: 35000kr

Låter det rimligt? Är i övrigt nöjd med fiman som tidigare gjort bra arbeten hos oss.

2. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Tycker det låter rimligt, nästan billigt tom

3. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Ja, verkligen billigt!
    Se till att få det på papper först bara... :)

• Laddar…
  4. DanielF
    Allvetare Nivå 13
    Vad är billigt?

Jag har själv räknat på materialet om jag skulle köpt det själv och om det är Roth så är det bra priser, men LK är billigare att köpa. Arbetskostnaden tycker jag inte låter jätte billig men jag vet inte riktigt hur mycket arbete som kommer ligga bakom provtryckningar och inkopplingarna. Jag lägger ju slangen själv.

5. L
    Medlem · Nivå 11
    Låter billigt!
    O inkoppling och provtryckning för 10 000kr låter inte orimligt beror på omständigheterna kring inkopplingen

6. DanielF
    Allvetare Nivå 13
    Vad bra, tack alla!

7. K
    Medlem Nivå 7
    Jag kan rekommendera Warmia! Säger jag som inte installerat men fick en bra offert från dem. :) Jag ska lägga enligt "Gipsmetoden", se http://goo.gl/9hxuLu vilket skulle passa i ditt 40kvm rum. De har även system för plattgjutning: http://www.warmia.se/golvvarme-warmia. Fördelen med Warmias system är att du kan maximera slangtätheten och därför värmen där den behövs, dvs längs fönster/väggar, samt minimera värmen där den inte behövs, tex under soffa/säng.

Materialkostnad för att lägga golvvärme enl gipsmetoden på mitt spånskivegolv ca 80kvm var runt 9000kr inkl moms. Det inkluderar hela kitet med slang, styrning, termostat, slangfästning, men exkluderar gips och spackel. De kunde installera slang och provtrycka för 9750kr inkl moms. För att skruva gips och spackla vill de ha 55000kr vilket är lite dyrt, dock enkelt att göra själv.