Byggahus.se

Rimligt pris för stenläggning 70kvm inkl 2 stödmurar?

1. A
    Medlem Nivå 5
    Hej Forumet!

Vad skulle ni säga är ett rimligt pris för arbete för ca 70 kvm stenläggning (marktegel typ, ej skiffer) och två stödmurar.

Båda murarna är ca 1 meter höga och knappt 10 meter långa.

Pris inkl. material är ju förstås svårt att uttala sig om utan att veta mer, men det är priset för arbetet som vi är förvånade över.

Vi har fått en offert som vi tycker är alldeles för dyr, men är lite osäkra på vad som egentligen är rimligt. Vi kanske bara är snåla, liksom :)

2. S
    Medlem Nivå 5
    Nyfiken på vad ni fick för pris. Vill du dela med dig?

3. A
    Medlem Nivå 5
    200000kr

4. S
    Medlem Nivå 5
    Fy det låter som den offert vi fick. Det måste va lönsamt att vara stenläggare. 2 uppfarter per år så kan man ta ledigt sen. Mycket dyrt tycker jag.

5. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Välkommen till verkligheten! Det kostar att ligga på topp, inte dyrt i mina ögon men inte billigt heller.

6. B
    Medlem Nivå 5
    Är det 200 000:- för arbete?

7. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 13
    Vad ingår i 200 000 kr ? Om det bara är arbete så låter det dyrt .
    Sen beror det på vad det är för mur

8. S
    Medlem Nivå 5
    2800:- kvadraten i arbetskostnad är dyrt. vilken hantverkare i övrigt tjänar det?

9. T
    Beror på vad som ingår i dom 2800kr
    Beror också på hur länge en kvadratmeter tar att lägga

Redigerat 5 sep 2015 20:59
  10. N
    Medlem Nivå 6
    Materialet är givetvis med. Annars är det helt åt skogen.

11. S
    Medlem Nivå 5
    Den offert vi fick va ungefär likvärdig. Men då ingick INTE stenen

12. A
    Medlem Nivå 5
    Detta är exkl sten och exkl merparten av underarbetet. Priset gäller läggning på befintlig packad kross.

13. S
    Medlem Nivå 5
    Vilket rån

14. T
    Vad är det för mur ?

15. A
    Medlem Nivå 5
    Vi ville ha en mur byggd av granitblock. Dock var offerten specad för en annan typ av mur. Muren gick hursom endast loss på 25000kr, så det var inte den som drog iväg i pris. Det som verkade vara det dyra var alltså att lägga ut själva stenen.

Min gissning är att det höga priset beror på:

1: Att vi bad om offert från ett företag som (visade det sig) inte utför den här typen av jobb - de skulle alltså behöva ta in en underleverantör och förstås vilja ha lite emellan.
    2: Stenläggning har blivit väldigt populärt, och efterfrågan på duktiga stenläggare överstiger helt enkelt tillgången.
    3: Stenläggning är tungt, slitigt, och inte något som någon egentligen vill hålla på med ett helt yrkesliv.

Trots allt detta är jag ändå förvånad att priset per kvadratmeter låg så långt över 1000 kr. Jag hade tänkt mig att en skicklig stenläggare skulle kunna lägga mer än 2-3 kvm per timme, och att timarvodet borde ligga runt 500kr/h. Men där verkar jag ha fel i något av min antaganden :).