37 680 läst · 12 svar
38k läst
12 svar
Rimligt pris för spackling och slipning?
Medlem
· Östergötland
· 23 inlägg
Hej.
Vet ej om detta är rätt tråd. Är det fel så får ngn flytta på den.
VI håller på och renoverar övervåningen där vi har gjort om planlösningen. Alla väggar ska målas vita så därför tog jag kontakt med en målare för att kolla vad spackling och slipning av vägg skulle kosta. Det rör sig om 60 löpmeter vägg där ungefär hälften ska bredspacklas och hälften ska skarvspacklas. Jag skulle göra allt grundjobb med att ta bort all gammal tapet så det ända han ska göra var att spackla och slipa. Han gav mig ett pris på 20000:-. Jag räknade lite på det och kom fram till att det är ca 145 kvadratmeter vägg. Det är mindre eftersom det är en 1 1/2 plans villa. Men efter att ha räknat på denna yta så ska han alltså ha ca 138:- kronor per kvadratmeter. Detta låter i mina öron som ett horribelt överpris.
Jag har tackat nej till denna offert men är nyfiken på vad ni "experter" har att säga.
Nu kommer vi göra allt detta jobb själva istället. Har en granne som är målare och han ska hjälpa mig så mycket han hinner med så det ska nog gå vägen.
//Kristoffer
Vet ej om detta är rätt tråd. Är det fel så får ngn flytta på den.
VI håller på och renoverar övervåningen där vi har gjort om planlösningen. Alla väggar ska målas vita så därför tog jag kontakt med en målare för att kolla vad spackling och slipning av vägg skulle kosta. Det rör sig om 60 löpmeter vägg där ungefär hälften ska bredspacklas och hälften ska skarvspacklas. Jag skulle göra allt grundjobb med att ta bort all gammal tapet så det ända han ska göra var att spackla och slipa. Han gav mig ett pris på 20000:-. Jag räknade lite på det och kom fram till att det är ca 145 kvadratmeter vägg. Det är mindre eftersom det är en 1 1/2 plans villa. Men efter att ha räknat på denna yta så ska han alltså ha ca 138:- kronor per kvadratmeter. Detta låter i mina öron som ett horribelt överpris.
Jag har tackat nej till denna offert men är nyfiken på vad ni "experter" har att säga.
Nu kommer vi göra allt detta jobb själva istället. Har en granne som är målare och han ska hjälpa mig så mycket han hinner med så det ska nog gå vägen.
//Kristoffer
Medlem
· Östergötland
· 23 inlägg
Ja. Material ingår...det lustiga är att han pratade om 135 kronor per kvadrat inkulsive målning och allt ting...så det är det jag inte förstår...
Om materialet ingår i priset så tycker jag att offerten verkar helt okej. Eftersom jag inte sett din övervåning så kan jag mycket grovt uppskatta att en någorlunda snabb målare tar 8 h på sig för att bredspackla väggarna samt iläggning av remsa i gipsen, ifyllning av skruvhål, ifyllnadsspackling av fasade kanter, slipa dessa, limma remsa där och en spackling över dessa. Ytterligare 8 h timmar för att slipa, bredspackla, fylla skruvhål samt skarvspackla en runda till. 6h för slipning, kompletteringsspacklnig på bredspacklad yta och ytterligare en skravspackling. 4h för slipning av kompletteringsspackling och skarvspackling samt en skarvspackling till. Och ytterligare 3 h för slipning av skarvspacklingen, genomsyn av arbetet och städning. Detta ger 27 h, lägg där till 3h för nödvändigt arbete utanför arbetsplatsen. 30h * 375:- ink moms ger 11250:-.
Har du fått uppgift på beräknad arbetskostnad och materialkostnad (med tanke på rot)?
Har du fått uppgift på beräknad arbetskostnad och materialkostnad (med tanke på rot)?
Medlem
· Östergötland
· 23 inlägg
Nej. Har inte fått det specat. Han sa att han helst inte gjorde ROT jobb som han uttryckte sig, eftersom det tog sån tid tills han fick pengarna. Det är inte bara priset som gjort att jag tackat nej. Min magkänsla sade mig att det inte kändes helt seriöst. Men om det är som du skriver så är det ju fortfarande nästan 9000:- i material? Kan ju omöjligt stämma...tycker jag i alla fall efter att ha tittat vad det man behöver kostar ungefär...
Ja, man får rätt mycket spackel, remsa, bruk och latex för 9000:- men å andra sidan går det kanske åt runt 150 liter spackel vilket på Flugger kostar runt 6700:- konsumentpris och som jag skrev tidigare så uppskattade jag bara tiden för arbetet utan att ha sett objektet. Själv hade jag aldrig anlitat någon som inte befattar sig med ROT-arbeten. Jag hade letat reda på en annan målare!
Medlem
· Östergötland
· 23 inlägg
Det var lite så jag kände också. Med ROT avdraget alltså. Så nu blir det spackling enligt epiteten "själv är bäste dräng"...fårm ta den tid det tar...har ingen brådska egentligen men tänkte att det kunde ha varit skönt att slippa ett ganska monotomt och tråkigt jobb...men nu får jag se det som en utmaning istället. Har en granne som är målare som har erbjudit sig att vara lärare, han har ju tyvärr inte tid att göra det.
Medlem
· södemanland
· 707 inlägg
Priset hade nog blivit bättre om du beställt rubbet, dvs även målningen.
priset låter lite i överkant, men varje jobb är unikt så det är svårt att säga när man inte sett objektet.
/Fredrik
priset låter lite i överkant, men varje jobb är unikt så det är svårt att säga när man inte sett objektet.
/Fredrik
På byggmax kostar 10 liter spackel 105 kr, på Hornbach kostar 10 liter SIKA spackel 99 Kr.OHE skrev:
Då blir det bara 1500 kr för spacklet, 10 kr kostar latexfogen förresten på Hornbach.
Stoffemannen skrev:
Har du fått ett ca pris på 135kr/kvm inkl ALLT och sedan fått en offert på 138kr/kvm inkl allt UTOM målning så skulle ju jag kolla mig för nån annan stanns.
Är verkligen ingen expert samt ingen målare för den delen heller men 145kvm vägg varav ca 70kvm helspackling är rätt mycket jobb , 3 lager spackel 2 medium + 1 finspackel + remsor + SLIPNING.
Skulle nog med gissa på att han räknar på en 3,5 - 4 dar på det jobbet, kan löna sig med löpande tid eftersom med fasta priser så lär man väl lägga på lite kanske en halv dag just för att inte gå back om nu murphy blandar sig i vilket händer
En annan sak även om inte målaren åtar sig ROT-jobb vilket iof är underligt men förståligt så TROR jag att man fortfarande kan ansöka om det själv precis som innan 1 juli i år.
Tar du nu hand om spacklingen och slipningen själv så har du att göra ett tag framöver och du lär ju få in snitzen efter 145kvm, får du även guidning av grannen så kanske det inte går åt så mycket spackel heller dvs mindre slipning
Jag är fullt medveten om att du kan hitta billigt spackel på byggmax samt att man kan köpa Sika billigt på Hornbach. Problemet är bara att hitta en målare som vill använda dessa produkter samt en kund som är villig att betala för de extratimmar som materialvalet ger upphov till. Gör du däremot arbetet själv och har gott om tid och tålamod så visst kan man tjäna pengar.somelvis skrev:
Jag har köpt spackel på Byggmax och kan inte rekommendera det. Krympte som f-n och behövdes en extra spackling jämfört med Breplasta från Beckers som jag använt innan.somelvis skrev:
Däremot tycker jag virket på Byggmax är bra. Köpte planhyvlad furu 21x43 på Byggmax för 16 kr metern. Saknade dock några meter så jag åkte till K-Rauta och kompletteringshandlade. Exakt samma virke (samma kvalité från samma sågverk) kostade där 26 kr/m.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rimligt pris för målning inomhus 150m2
Färg, Måla & Tapetsera -
Rimligt pris för ny betongtrappa?
Byggmaterial & Byggteknik -
Är priset rimligt för att måla om fasaden?
Färg, Måla & Tapetsera -
2000 kr/kvm - rimligt pris för att lägga marksten?
Trädgård allmänt -
Är detta ett rimligt pris för stambyte?
Byggmaterial & Byggteknik