Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Rimligt pris för byte av altandörrar?

1. madsfrollasen
    Medlem · 15 inlägg

madsfrollasen

Medlem
    Hej!

Vi har tre altandörrar i vår villa som vi vill byta till helglasade. Har fått offert på ca 53 000 kr för detta: Dörrar från ERA fönster, U värde 1,1, 9x21, lås på två av dörrarna, inkl installation och bortforsling av gamla dörrar.

Är detta ett rimligt pris? Tyckte det var dyrt men är dåligt insatt.

2. T
    Medlem · 3 183 inlägg
    hur stor andel av priset är dörrarna respektive arbetskostnader

3. madsfrollasen
    Medlem · 15 inlägg

madsfrollasen

Medlem
    Arbetskostnad ca 18000 kr och material ca 35 000, dvs knappt 12000 kr per dörr. Lister och plåtar är inkluderade också.

4. L
    Medlem · 10 inlägg

Leftyyy

Medlem
    Skulle säga att det är rimligt. En helglasad dörr kostar ca 10 000 sen ett par tusen för lister och plåt. Arbetskostnaden är också rimlig tycker jag, tar ca 3 dagar att genomföra för 1 snickare

5. H
    Moderator · Stockholm · 45 708 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Är priset efter ROT?

6. P
    Husägare · 4 133 inlägg
    Hos mig bytte två snickare 4 glasade dörrar och 24 fönster på tre dagar. Jag skulle säga att tre dörrar tar en mandag att byta.

Bortforsling onödigt då jag sålde de gamla risiga dörrarna på blocket för någon hundring styck.

7. B
    Medlem · Skåne · 48 inlägg

Bombus pratorum

Medlem
    Ny medlem med ett första inlägg som försvarar hantverkarnas fantasipriser. Klassiskt på byggahus nuförtiden.

• Laddar…
  8. MRLINDELL
    Medlem · Uppsala · 285 inlägg

MRLINDELL

Medlem
    Har bytt en balkongdörr själv, tog 2 timmar. Då ingick att skruva bort den gamla, isolera nya. Plåt upp och ner ingick i dörrens ram.

9. A
    Husägare · Kalmar Län · 14 729 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    Vad är det för fasad?
    Kan dörrarna bytas utåt eller inåt?
    Hur ser smygarna på ut och insida, dvs hur mycket arbete krävs det för att färdigställa?

Priset på helglasade altandörrar kan ses som normalt om det är träfönster och alu-klädda och U-värdet är ok, finns även de med lite högre beroende av antal energiglas/argon.

10. Garagebyggare
    Självbyggare · Örebro · 32 inlägg

Garagebyggare

Självbyggare
    Hade jag gjort det själv hade det tagit ca 2h per dörr + 30 min att ta bort de gamla.
    Låskolvar, handtag mm. tar absolut max 2h totalt.
    Plåt borde inte behöva bytas ut. Däremot kanske ni vill montera dit någon slags list på utsidan. Räkna med max 2h där med.

1 - 1.5 dagars arbete skulle jag tro.
    Kanske skulle kunna kosta 5000-10.000 i arbete beroende på vem som utför arbetet. Sen lägger alla hantverkare på en del i priset när de ger offerter eftersom de räknar med alla eventuella oförutsägbara scenarior. Så en offert på upp till 13.000 kan du nog räkna med på arbetet.
    Köp dörrarna själva så slipper du att de saltar även den delen av fakturan.
    Beställ på valfri bygghandel för några tusenlappar styck!

11. A

Husägare
    Aha, helglasat och alu-klädda för 2-3000 kr.:cool:

• Laddar…
  12. Garagebyggare

Garagebyggare

Självbyggare
    Vem skrev 2-3000kr? Och vem skrev att de behövde vara alu? Har själv sett 3-glas i trä med lågt U-värde för 5000kr. 2-glas med helt ok U-värde för ännu lägre.

13. A

Husägare
    Du skrev "valfri bygghandel för några tusenlappar styck";) 5000 kr är lite flera.
    Men sedan beror det vad man vill ha och underhålla.

• Laddar…
  14. Garagebyggare

Garagebyggare

Självbyggare
    Ja "några" tusenlappar är förstås upp till tolkning (Så som jag ser det; 2= ett par. 6= ett halvt dussin. Allt där emellan = några. Hur som helst, nu har jag förtydligat mitt inlägg.

Ja. Aluminium är väl mindre underhåll. Men trä är snyggt och håller också väldigt bra! Finns ju även i plast numera som inte är jättedyrt heller.

15. Garagebyggare

Garagebyggare

Självbyggare
    Tycker oavsett att TS borde kunna få in en offert på runt halva priset eller 2/3 av ursprungsofferten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.