Byggahus.se

Rimligt offertförsla för målare/snickare?

1. P
    Medlem · 8 inlägg

Patriknym

Medlem
    Hej!

Vi ska renovera vårt kök i lägenhet och kommer därmed att behöva spackla och måla om hela väggen + tak. Vi har varit i kontakt med en firma som gärna gör jobbet men då jag inte har så mycket erfarenhet av detta så hade jag uppskattat input på om priset och tidsåtgång i angiven offert låter rimligt.

Vi har även bett hantverkaren (då de även har snickare) att bygga en gipstrumma kring ventilationsröret som går igenom köket. Ca 5 meter långt.

När vi ändå håller på med med måleriet i köket tänkte vi passa på att måla taket i kök, hall och vardagsrum också då allt går ihop. Lägenheten och färgen i tak är 6 år gammal, några hål från förra ägaren som behövas spacka/slipas igen men överlag en ganska fin färg. Behövs det målas en eller två gånger?

Arbetet kommer ske i Malmö och firman som vill göra jobbet finns i Malmö också, fast på andra sidan stan. Dvs ca 20 min framkörningstid.

Offerten som sådan:

Bygga gipstrumma, spackla och måla vägg. 17 kvm. 30 timmar á 550 kr (efter rot) 16.500 kr

Måla taket i kök, vardagsrum och hall. 43 kvm. 25 timmar á 550 kr (efter rot) 13.750 kr

Material: 4300 kr

Bil grundavgift: 5 st á 400 kr

Pris totalt ink. moms: 27.475 kr

Är tidsåtgången, dvs 30 timmar respektive 25 timmar rimligt? Är priset ovan rimligt för en målare?

Tacksam för input och svar!

Redigerat 20 sep 2021 13:47
  2. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Är det totala priset som du skriver verkligen Exklusive moms?

Känns spontant som det borde vara inkl. Moms!

3. P
    Medlem · 8 inlägg

Patriknym

Medlem
    Hej!

Längst ned i offerten står detta:

4. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    D
    Det priset är inkl moms. Dvs. Det priset du totalt ska betala om rotavdraget blir beviljat!

Det är väldigt svårt att på nätet ge råd över rimligheten av tidsåtgången. Men spontant tycker jag offerten ser rimlig ut.

5. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 11 719 inlägg

Stefan NPremiumikon: Hand

Verktygstokig
    27475:- är ink moms efter rot.

6. P
    Medlem · 8 inlägg

Patriknym

Medlem
    Såklart det är. My bad.

Texten är korrigerad.

• Laddar…
  7. P
    Medlem · 8 inlägg

Patriknym

Medlem
    Precis, det stämmer. Korrigerat nu.

Mao, hur tycker ni det priset är ink. moms efter rot?

8. P
    Medlem · 8 inlägg

Patriknym

Medlem
    Jag förstår det också. Var mest ute efter spontana intryck om hur offerten var i förhållande till arbetet som ska göras.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.