Mannen fick en bit mark av sina föräldrar (som han dessutom kommer ärva efter dom) som vi vill bygga hus på. Fick nyss om att det var "brukningsbar jordbruksmark", dock har den aldrig använts som det, har bara "stått". Fick hjälp av en fd anställd som jobbat inom kommunen med bygglovsärenden med förhandsbesked att skicka in. Vi såg dock en översiktsplan för 2040 där det står att ett område där denna mark ingår "är ämnade för förtätning av befintlig bebyggelse omkring eller närliggande bostadsområden" Så vi fick hopp om ett godkännande.
Dock blev vi nekade pga det är jordbruksmark och det är inte för samhällets intresse med bara ett bostadshus. Dessutom tyckte dom vi kunde bygga på andra sidan vägen där det är skog med bara berg i rakt igenom, som dessutom inte ingick i området på detaljplanen för 2040.

Dessutom godkändes ett förhandsbesked 12km bort på en "brukningsbar jordbruksmark", den biten mark ligger dessutom på en åker som är i bruk i dagsläget.
Även i grannkommunen blev ett liknande fall godkänt efter att de överklagat, även där var marken i bruk i dagsläget.

För mig är detta helt sjukt, och känns inte rimligt överhuvud taget. När jag läst om det har det i princip verkat omöjligt att få godkänt, så känns som att allt hopp är ute...

Någon som fått ett nekat förhandsbesked/bygglov pga jordbruksmark och överklagat och fått godkänt därefter? Har ni tryckt på något speciellt?

Tacksam för all input jag kan få!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.