Haft elektriker hos oss. Fick faktura nu på 16h arbete, han var väl här inte riktigt hela dagar, men nästan två arbetsdagar så det verkar väl nästan okej. Däremot var han borta 1h per dag för lunch. Är det kutym och brukligt att fakturera denna tid på privatkund?

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Sernando och 5 till
  • Laddar…
C
Det är inte brukligt att fakturera för lunchrast vare sig mot privata eller företagskunder.
Är det uttryckligen lunch han fakturerat, eller kan det vara t.ex. tid för resor eller inköp som tillkommit utöver tiden på plats?

• Gilla
Pontus12345 och 19 till
  • Laddar…
Vem ska annars betala för den tiden? Antingen fakturerar entreprenören för hela arbetsdagen alternativt så fakturerar dom för mindre timmar men till ett högre timpris. Elektrikern ska ju ha lön för hela dagen oavsett.

• Haha
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
HEM2121 och 81 till
  • Laddar…
C
J Jesper Karlsson3 skrev:
Elektrikern ska ju ha lön för hela dagen oavsett.
Får du lön när du käkar lunch?

• Gilla
  • Haha
swagmeikster21 och 164 till
  • Laddar…
Vem ska annars betala för den tiden? Antingen fakturerar entreprenören för hela arbetsdagen alternativt så fakturerar dom för mindre timmar men till ett högre timpris. Elektrikern ska ju ha lön för hela dagen oavsett.
Vill också ha ett jobb med betalda lunchtider!

• Gilla
  • Haha
  • Älska
swagmeikster21 och 124 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Får du lön när du käkar lunch?
Får inte du lön för hela din arbetsdag?

• Haha
  • Gilla
  • Arg
vialund42 och 18 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vill också ha ett jobb med betalda lunchtider!

• Gilla
  • Arg
  • Haha
vialund42 och 10 till
  • Laddar…
Självklart. Men inte för lunchen.

• Gilla
Amazon312 och 72 till
  • Laddar…
C
Inte för lunchrast, nej.
Det kanske är därför du får lite sura blickar från dina kollegor när du sticker hem en timme tidigare än alla andra? 😀

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
HEM2121 och 64 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Självklart. Men inte för lunchen.
Det jag menar är att om elektrikern spenderat två dagar hos kunden (går ej att att tryck in något mindre jobb) så kommer firman att fakturera för 16h alldeles oavsett om han tagit lunch eller inte. Dom har en lönekostnad för två dagar - dessa kommer kunden att få betala för på antingen det ena eller det andra sättet.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Wow
  • Älska
Lassiter och 31 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Haft elektriker hos oss. Fick faktura nu på 16h arbete, han var väl här inte riktigt hela dagar, men nästan två arbetsdagar så det verkar väl nästan okej. Däremot var han borta 1h per dag för lunch. Är det kutym och brukligt att fakturera denna tid på privatkund?
En arbetsdag 7-16 är ju 9 timmar, så var han där så stämmer ju 16 timmar eftersom han dragit av 1h lunch varje dag.

• Gilla
swagmeikster21 och 68 till
  • Laddar…
C
H hablam skrev:
så var han där så stämmer ju 16 timmar
Så klart, men det är väl underförstått från trådstarten att han inte jobbat 7-16 ink. lunch?

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Sernando och 9 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Så klart, men det är väl underförstått från trådstarten att han inte jobbat 7-16 ink. lunch?
Han skriver inte riktigt hela dagar men nästan, jag tolkar det som om han typ åkte 15.45 som exempel.
Anledningen jag skrev som jag skrev är för att väldigt många tror att det är 8 timmar 7-16. Oerhört många jag pratat med fattar inte att man är på jobbet 9 timmar men får betalt för 8 (i normalfallet).

• Gilla
swagmeikster21 och 32 till
  • Laddar…
H
Är tiden för resa till och från med?

Det ska kunden betala. Det kanske där tiden är som inte TS räknat med.

• Gilla
  • Ledsen
HEM2121 och 11 till
  • Laddar…
Det jag menar är att om elektrikern spenderat två dagar hos kunden (går ej att att tryck in något mindre jobb) så kommer firman att fakturera för 16h alldeles oavsett om han tagit lunch eller inte. Dom har en lönekostnad för två dagar - dessa kommer kunden att få betala för på antingen det ena eller det andra sättet.
Att fakturera för mer timmar än man jobbat för kunden är ett klockrent bedrägeri

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Mach77777 och 31 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.