105 317 läst ·
618 svar
105k läst
618 svar
Rimligt att fakturera för lunchtid?
Sida 1 av 42
Haft elektriker hos oss. Fick faktura nu på 16h arbete, han var väl här inte riktigt hela dagar, men nästan två arbetsdagar så det verkar väl nästan okej. Däremot var han borta 1h per dag för lunch. Är det kutym och brukligt att fakturera denna tid på privatkund?
Husägare
· Klagshamn
· 106 inlägg
Vem ska annars betala för den tiden? Antingen fakturerar entreprenören för hela arbetsdagen alternativt så fakturerar dom för mindre timmar men till ett högre timpris. Elektrikern ska ju ha lön för hela dagen oavsett.
Husägare
· Klagshamn
· 106 inlägg
Husägare
· Klagshamn
· 106 inlägg
Husägare
· Klagshamn
· 106 inlägg
Det jag menar är att om elektrikern spenderat två dagar hos kunden (går ej att att tryck in något mindre jobb) så kommer firman att fakturera för 16h alldeles oavsett om han tagit lunch eller inte. Dom har en lönekostnad för två dagar - dessa kommer kunden att få betala för på antingen det ena eller det andra sättet.K Kane skrev:
En arbetsdag 7-16 är ju 9 timmar, så var han där så stämmer ju 16 timmar eftersom han dragit av 1h lunch varje dag.K kurlakarl skrev:
Han skriver inte riktigt hela dagar men nästan, jag tolkar det som om han typ åkte 15.45 som exempel.C cpalm skrev:
Anledningen jag skrev som jag skrev är för att väldigt många tror att det är 8 timmar 7-16. Oerhört många jag pratat med fattar inte att man är på jobbet 9 timmar men får betalt för 8 (i normalfallet).
Att fakturera för mer timmar än man jobbat för kunden är ett klockrent bedrägeriJ Jesper Karlsson3 skrev:Det jag menar är att om elektrikern spenderat två dagar hos kunden (går ej att att tryck in något mindre jobb) så kommer firman att fakturera för 16h alldeles oavsett om han tagit lunch eller inte. Dom har en lönekostnad för två dagar - dessa kommer kunden att få betala för på antingen det ena eller det andra sättet.