K kurlakarl skrev:
Haft elektriker hos oss. Fick faktura nu på 16h arbete, han var väl här inte riktigt hela dagar, men nästan två arbetsdagar så det verkar väl nästan okej. Däremot var han borta 1h per dag för lunch. Är det kutym och brukligt att fakturera denna tid på privatkund?
Nej, du ska inte betala för tid som elektrikern inte jobbat för dig. Det kan, som nån redan skrivit, vara restid eller annat som behövts för att utföra ditt arbete. Be elektrikern speca om du känner att det är mycket timmar

• Gilla
KateVN och 8 till
  • Laddar…
J Jesper Karlsson3 skrev:
Det jag menar är att om elektrikern spenderat två dagar hos kunden (går ej att att tryck in något mindre jobb) så kommer firman att fakturera för 16h alldeles oavsett om han tagit lunch eller inte. Dom har en lönekostnad för två dagar - dessa kommer kunden att få betala för på antingen det ena eller det andra sättet.
Om en murare kommer och gör ett jobb på 4 timmar första dagen men kan inte göra mer för att det ska bränna till och åker vidare men inte har mer jobb den dagen. Och jobbar andra dagen 4 timmar till så skall man absolut inte betala för 16 timmars jobb på löpande.

Till och från köper jag, men fakturera inte 8 timmars dagar om man inte jobbar 8 timmar. TS måste specifiera mer vilka tider det handlar om för att man ska ge en uppfattning.

• Gilla
chevan och 13 till
  • Laddar…
Fairlane
Det jag menar är att om elektrikern spenderat två dagar hos kunden (går ej att att tryck in något mindre jobb) så kommer firman att fakturera för 16h alldeles oavsett om han tagit lunch eller inte. Dom har en lönekostnad för två dagar - dessa kommer kunden att få betala för på antingen det ena eller det andra sättet.
Jag anser att du är ute och cyklar. Ja, kunderna får tillsammans betala för lön och andra kostnader. Man ska dock inte blanda ihop antal timmar som den anställde får lön för med hur många timmar man fakturerar. Man tar i timpenningen höjd för att man inte kan fakturera varenda timme. Sen kan man givetvis komma överens om att vi fakturerar inte mindre än hela dagar eller så, men det är något annat.

Jobbar jag 6 timmar för en kund är det 6 timmar kunden ska betala för, inte 8, om vi inte kommit överens något annat.

Tror man att det är ett ett-till-ett-förhållande mellan lön och fakturerar tid för en anställd så får man acceptera att den anställde inte får någon lön de dagar det inte finns uppdrag.

• Gilla
KateVN och 33 till
  • Laddar…
Vem ska annars betala för den tiden? Antingen fakturerar entreprenören för hela arbetsdagen alternativt så fakturerar dom för mindre timmar men till ett högre timpris. Elektrikern ska ju ha lön för hela dagen oavsett.
Jag vill ha samma jobb som dig, med betald lunch.

• Gilla
  • Haha
KateVN och 11 till
  • Laddar…
L lillefar skrev:
Jag vill ha samma jobb som dig, med betald lunch.
Jobba offshore, där är alla raster betalda, maten gratis och fria resor till och från arbetsplatsen.

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Fideliox och 8 till
  • Laddar…
Vem ska annars betala för den tiden? Antingen fakturerar entreprenören för hela arbetsdagen alternativt så fakturerar dom för mindre timmar men till ett högre timpris. Elektrikern ska ju ha lön för hela dagen oavsett.
Det där är ju ett så himla korkat sätt att resonera. Med det resonemanget finns det ingen möjlighet till konkurrens heller och man ska bara acceptera den summa man får på fakturan oavsett hur det är räknat.

• Gilla
KateVN och 11 till
  • Laddar…
Excel
K kurlakarl skrev:
Haft elektriker hos oss. Fick faktura nu på 16h arbete, han var väl här inte riktigt hela dagar, men nästan två arbetsdagar så det verkar väl nästan okej. Däremot var han borta 1h per dag för lunch. Är det kutym och brukligt att fakturera denna tid på privatkund?
8 timmar 7-16 är 9 timmar med en timmes lunch, eller gick han klockan 15?

• Gilla
David&Alex
  • Laddar…
För tydlighet kring arbetsdagarnas längd och ifall fakturan gäller tex restid etc, så finns det specificerat en avgift för att åka ut till kund. Elektrikern var här mellan 07:30 - cirka 15:00 med en timmas avbrott för lunch mitt på dagen. Förstod att han började jobba 07:00 och körde strax därefter ut till mig vilket är i samma mindre stad som firman, cirka 10min bort. Det var ett enkelt jobb med att lägga slangar, spika dit dosor och borra hål i träreglar så inget direkt att plocka och greja med före och efter jobbet.

• Gilla
Polyester och 5 till
  • Laddar…
Skickar du ROT till skatteverket för din lunch också? Tror det är skattebrott. PMa mig dina uppgifter så ska jag hjälpa dig rapportera saken till rätt ställe! Jag tar inte betalt för tjänsten! Detta ska vi utreda i detalj!👍☺️

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Globetrot och 36 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
En arbetsdag är ju 9 timmar med lunch medräknat så det blir väl alldeles perfekt med 16 timmar debiterat för 2 dagar.
Bara att le stort när du betalat och dessutom med vetskapen att du förmodligen är nöjd med jobbet.

• Wow
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
I jobbet ingår också att inhandla det som behövs för installationen. Den tiden får du också betala för. Så det är inte orimligt för elektrikern fakturera för de timmar utifrån vad du beskriver.

• Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
För tydlighet kring arbetsdagarnas längd och ifall fakturan gäller tex restid etc, så finns det specificerat en avgift för att åka ut till kund. Elektrikern var här mellan 07:30 - cirka 15:00 med en timmas avbrott för lunch mitt på dagen. Förstod att han började jobba 07:00 och körde strax därefter ut till mig vilket är i samma mindre stad som firman, cirka 10min bort. Det var ett enkelt jobb med att lägga slangar, spika dit dosor och borra hål i träreglar så inget direkt att plocka och greja med före och efter jobbet.
Handlade han materialet när han var på plats? Eller hade han med sig material? Kan hända att dom saknade timmarna är när han varit och handlat material.

• Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Får inte du lön för hela din arbetsdag?
En normal arbetsdag är väl 8 timmar + lunchtimme. Hur får du annars ihop 40 timmar i veckan som är en normal arbetstid. Ingen hantverkare skall väl ha betalt av kund för en lunchtimme.

• Gilla
KateVN och 4 till
  • Laddar…
Får inte du lön för hela din arbetsdag?
Dom flesta arbetsdagarna är 9h, avrav 8h är lön, 1h är lunc/ledig tid. Meraprten har arbetstid 7-16.00 Eller 8.00-17.00. Har man kortare lunch så är det ofatst förhandlat för att få en kortare dag.
Hur är dina egna arbetstider???

Jag är arbetsgivare, och betalar lön för producerad tid. Däremot är det kutym med 1-2 koratre fikarraster på betald arbetstid, normalt ca 15min/st. Denna står vi för, för att vi vill, inte för att vi måste:)

• Gilla
  • Haha
Peppe100 och 14 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
7-16= 9tim

• Haha
  • Gilla
Drben88 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.