28 782 läst · 54 svar
29k läst
54 svar
Rimligt att begära när man är ensam budgivare?
Det jag reagerar mest på är att du skriver att läget och tomten inte är de bästa. Det kan givetvis bli bra ändå – men ta en funderare på om det är något som kommer att störa dig framöver. I så fall är det kanske bättre att ha is i magen och vänta på ett annat objekt?
Tacksam för alla svar och att ni visat intresse för att hjälpa mig vidare, jag avvaktar lite och ser om det kommer in något annat bud eller om säljaren väljer att acceptera budet, kanske går in och bjuder högre senare.
Jag har som sagt inte bråttom och då jag redan bor en bit utanför staden och trivs här så skulle inte pendling och dylikt vara ett problem då huset i fråga ligger ytterligare 10min bort, det finns affärer och annat man kan tänka sig behöva här och en större stad ca 25min bort vars jag arbetar och har möjlighet till större inköp i samband med det.
Nästan allt arbete som ska göras kan jag göra själv och det som nämnts tidigare i diskussionen är inte saker som behöver åtgärdas genast så kostnaderna skenar inte direkt vid tillträde men behöver naturligtvis vara med i beräkningen på längre sikt.
Jag var främst ute efter råd och tips kring budgivningen inte hurvida det här objektet är värt det för dom pengarna som nämnts men är såklart tacksam för all input.
Jag känner att jag har mer att gå på när det kommer till hur jag kan tänka vid budgivning och vad gäller husaffären i stort.
Återigen tack till alla som tagit tiden att skriva
Jag har som sagt inte bråttom och då jag redan bor en bit utanför staden och trivs här så skulle inte pendling och dylikt vara ett problem då huset i fråga ligger ytterligare 10min bort, det finns affärer och annat man kan tänka sig behöva här och en större stad ca 25min bort vars jag arbetar och har möjlighet till större inköp i samband med det.
Nästan allt arbete som ska göras kan jag göra själv och det som nämnts tidigare i diskussionen är inte saker som behöver åtgärdas genast så kostnaderna skenar inte direkt vid tillträde men behöver naturligtvis vara med i beräkningen på längre sikt.
Jag var främst ute efter råd och tips kring budgivningen inte hurvida det här objektet är värt det för dom pengarna som nämnts men är såklart tacksam för all input.
Jag känner att jag har mer att gå på när det kommer till hur jag kan tänka vid budgivning och vad gäller husaffären i stort.
Återigen tack till alla som tagit tiden att skriva
Från säljarens sida så kvittar det vad du och din kusin anser. Vill du verkligen ha fastigheten så tar du kontakt med mäklaren och ger ett bud till säljaren som han blir nöjd med och accepterar. Inga konstigheter. Annars så gå vidare till nästa objekt du kan tänka dig.N Niskala skrev:
Moderator
· Stockholm
· 53 529 inlägg
Om jag vore säljare så skulle jag nog vänta till efter Jul, och se vad som händer. Hellre än att sälja till ett "skambud" , som säljaren antagligen tycker om ditt bud.
Vill du väldigt gärna köpa huset, så försök få till ett avslut före jul. Under julen tillkommer alltid nya spekulanter till marknaden. Så varje "termin" är en ny marknad. Risken att någon annan tar huset ökar avsevärt om det går över julhelgen.
Sedan så skulle jag nog tveka om att köpa ett såpass billigt hus, me de renoveringsbehov du nämner. Priset indikerar att detta är ett "lågprisområde". Det är då väldigt svårt att räkna hem kostnaden för ombyggnad/renovering. Lägger du 200 000 på någon renovering så ökar värdet på huset kanske med 20 000.
Då är det bättre att köpa ett hus som någon annan har renoverat för 200 000, till ett något högre pris än huset med renoveringsbehov.
Vill du väldigt gärna köpa huset, så försök få till ett avslut före jul. Under julen tillkommer alltid nya spekulanter till marknaden. Så varje "termin" är en ny marknad. Risken att någon annan tar huset ökar avsevärt om det går över julhelgen.
Sedan så skulle jag nog tveka om att köpa ett såpass billigt hus, me de renoveringsbehov du nämner. Priset indikerar att detta är ett "lågprisområde". Det är då väldigt svårt att räkna hem kostnaden för ombyggnad/renovering. Lägger du 200 000 på någon renovering så ökar värdet på huset kanske med 20 000.
Då är det bättre att köpa ett hus som någon annan har renoverat för 200 000, till ett något högre pris än huset med renoveringsbehov.
Lämpligtvis är väl en muntlig frågeställning till mäklaren sätter att få en känsla över vad som är möjligt här. Det finns givetvis mäklare som håller någon stenhård fasad men flertalet skulle nog i alla fall indikera om det finns utrymme till förhandling med tex snabbt tillträde eller den ultimata frågan vad nu köparen måste se på bordet för att sälja. I vissa fall vet givetvis inte mäklaren heller i och med att säljaren inte vet själv men en muntlig kontakt där man kan höra tonläge osv är alltid min rekommenderade väg. Om det är mäklaren själv som värderat kanske denna har satt sig i en rävsax med att sätta förväntningar hos säljaren som marknaden inte kan infria så man måste givetvis ha det med i tankarna.N Niskala skrev:
Är det första gången du budar så jämför. De saker du skriver du behöver renovera kostar mer än hela huset i det här fallet. Är det värt att stoppa in det i ett hus som enligt dig inte har bästa läge och inte ökar i värde genom renoveringen. Du sitter i en sits som inte är som oss inne i stan - renoverar vi för 100k kan man lätt räkna med att värdet ökar med 150k medan din situation verkar vara att värdet ökar med 10k.N Niskala skrev:
Du köper alltså hus på en plats där man måste älska platsen för att renovera. Annars är det inte värt det. 100k hit eller dit på slutsumman är som någon annan här skrev ingenting i månadskostnad. De summorna är det nog värt att ge för att ha en glad säljare som mer villigt visar dig hur saker fungerat och inte fungerar i huset. Och är 100k "make it or brake it" i ett husköp för 550k så ska du fråga dig om det är lämpligt att köpa hus.
Exakt så gjorde vi, vi var enda budgivaren men inget hände på en vecka, kollade pantbrev, höjde budet 30K så de kunde lösa lånen och sa att vi skriver imorrn annars blir det inget, och då blev det affär.mnils skrev:Hur mycket pantbrev är uttaget? Kan ju vara så att säljaren har lån på huset och vill att köpeskillingen skall räcka för att kunna lösa lånet + mäklarens kostnad. Det gör naturligtvis inte huset värt mer för någon annan men många har en stor spärr mot att sälja något med förlust så genom att luska lite kan du kanske hitta var smärtgränsen går.
Du kontaktar mäklaren och säger
”Så där ja, nu har jag lagt ett bud på en annan villa, jag får slutligt besked på Onsdag
Fram tills dess står jag för mitt lagda bud”
”Så där ja, nu har jag lagt ett bud på en annan villa, jag får slutligt besked på Onsdag
Fram tills dess står jag för mitt lagda bud”
Om du tycker att läget är dåligt så skulle jag avstå. Ett hus kan man alltid ändra, förbättra, eller t o m riva och bygga nytt, men läget är ju vad det är om du inte ser att omkringliggande förändringar kan skapa en förbättring framgent. Köp hellre ett dåligt hus i bra läge!N Niskala skrev:Hej.
Jag har i fredags lagt ett bud på ett hus som har varit ute till försäljning sedan i september och hörde igår (måndag) tillbaka från mäklaren och fick till svar att säljaren inte var beredd att sälja till mitt bud som är 450000kr och utgångspriset är 550000kr, det var från början 650000kr.
Mäklaren har alltså värderat huset kring 550000kr men säljaren önskade få mer och första utgångspriset var alltså 650000kr som sedan sänktes ganska fort, såg inte annonsen förens någon vecka efter publicering så kan inte säga exakt hur länge den var ute innan sänkning.
Jag fick redan här, vid visningen, en känsla av att säljaren var lite girig och önskade få betydligt mer för huset än vad det är värt och intresset har varit lågt enligt mäklaren.
Värt att lägga in här att huset är köpt 2015 för 285000kr och samma år är fönster och fasad bytta.
Så rimligen borde säljaren vara nöjd med 450000kr för huset med tanke på värdering, köpt pris och det låga intresset eller tänker jag fel?
Det har inte framkommit något större fel under besiktningen men "bör åtgärdas" punkter är bla. dränering, byte av tak samt avlopp (gjutjärn).
Huset är byggt -47.
Med dessa saker att åtgärda inom en snar framtid kan man ju inte heller begära hur mycket som helst tycker jag som köpare, första gångs köpare skall tilläggas så har inte stor erfarenhet.
Min kusin som är behjälplig i mitt hus letande tycker mitt bud är rimligt och att jag borde avvakta och det är min inställning också just nu, kan tänka mig höja lite med kravet att säljaren avslutar budgivningen men är osäker på om jag ska framföra det till mäklaren då jag får känslan att säljaren vill ha mer än utgångspriset trots lågt intresse.
Huset ligger ca 4,2mil utanför stan och priserna här ligger generellt högre men tomten är inte den bästa och läget kunde varit bättre.
Huset är dessutom en gammal affärsfastighet så en hel del arbete finns ju innan det är en familjevilla. (Flytta kök, bygga sovrum etc.)
Har ni några bra tips och råd till mig och min situation, ska jag bara avvakta och hoppas säljaren nöjer sig eller gå vidare?
Tack![]()
HejN Niskala skrev:Hej.
Jag har i fredags lagt ett bud på ett hus som har varit ute till försäljning sedan i september och hörde igår (måndag) tillbaka från mäklaren och fick till svar att säljaren inte var beredd att sälja till mitt bud som är 450000kr och utgångspriset är 550000kr, det var från början 650000kr.
Mäklaren har alltså värderat huset kring 550000kr men säljaren önskade få mer och första utgångspriset var alltså 650000kr som sedan sänktes ganska fort, såg inte annonsen förens någon vecka efter publicering så kan inte säga exakt hur länge den var ute innan sänkning.
Jag fick redan här, vid visningen, en känsla av att säljaren var lite girig och önskade få betydligt mer för huset än vad det är värt och intresset har varit lågt enligt mäklaren.
Värt att lägga in här att huset är köpt 2015 för 285000kr och samma år är fönster och fasad bytta.
Så rimligen borde säljaren vara nöjd med 450000kr för huset med tanke på värdering, köpt pris och det låga intresset eller tänker jag fel?
Det har inte framkommit något större fel under besiktningen men "bör åtgärdas" punkter är bla. dränering, byte av tak samt avlopp (gjutjärn).
Huset är byggt -47.
Med dessa saker att åtgärda inom en snar framtid kan man ju inte heller begära hur mycket som helst tycker jag som köpare, första gångs köpare skall tilläggas så har inte stor erfarenhet.
Min kusin som är behjälplig i mitt hus letande tycker mitt bud är rimligt och att jag borde avvakta och det är min inställning också just nu, kan tänka mig höja lite med kravet att säljaren avslutar budgivningen men är osäker på om jag ska framföra det till mäklaren då jag får känslan att säljaren vill ha mer än utgångspriset trots lågt intresse.
Huset ligger ca 4,2mil utanför stan och priserna här ligger generellt högre men tomten är inte den bästa och läget kunde varit bättre.
Huset är dessutom en gammal affärsfastighet så en hel del arbete finns ju innan det är en familjevilla. (Flytta kök, bygga sovrum etc.)
Har ni några bra tips och råd till mig och min situation, ska jag bara avvakta och hoppas säljaren nöjer sig eller gå vidare?
Tack![]()
Du kan komma med hur många argument som helst. Säljaren säljer till vem han vill och till det pris han vill.
Exakt min tanke!S JockeEinarson skrev:
Läget, läget, läget! Nr 1!
Allt annat går ju att ändra på.
Om säljaren redan nu tycker det är ett skambud och inte har nåt direkt behov av att sälja just nu lär ju alla sådana "finter" rendera i ett hånskratt.
Men visst kan man försöka, man kanske dock retar upp säljaren ännu mer, så det beror ju på hur gärna man vill ha huset.
Men visst kan man försöka, man kanske dock retar upp säljaren ännu mer, så det beror ju på hur gärna man vill ha huset.